Lasten | Begroting | Begroting | Verschil |
|---|---|---|---|
2025 | 2026 | ||
Thema 1. Mobiliteit | |||
2.1 Verkeer en vervoer | 3.754 | 3.699 | -55 |
2.2 Parkeren | 235 | 292 | 57 |
Totaal 1. Mobiliteit | 3.989 | 3.991 | 2 |
Thema 3. Openbare ruimte | |||
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 2.656 | 2.719 | 63 |
7.2 Riolering | 1.316 | 1.818 | 502 |
7.3 Afval | 4.050 | 4.064 | 14 |
7.4 Milieubeheer | 4 | 4 | 0 |
Totaal 3. Openbare ruimte | 8.026 | 8.605 | 579 |
Thema 4. Duurzaamheid | |||
7.4 Milieubeheer | 1.990 | 1.741 | -249 |
Totaal 4. Duurzaamheid | 1.990 | 1.741 | -249 |
Thema 5. Wonen | |||
8.1 Ruimte en leefomgeving | 1.066 | 643 | -423 |
8.3 Wonen en bouwen | 1.619 | 1.592 | -27 |
Totaal 5. Wonen | 2.685 | 2.235 | -450 |
Totaal lasten | 16.690 | 16.572 | -118 |
Baten | Begroting | Begroting | Verschil |
|---|---|---|---|
2025 | 2026 | ||
Thema 1. Mobiliteit | |||
2.1 Verkeer en vervoer | -245 | -183 | 62 |
2.2 Parkeren | -12 | -14 | -2 |
Totaal 1. Mobiliteit | -257 | -197 | 60 |
Thema 3. Openbare ruimte | |||
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -1 | -11 | -10 |
7.2 Riolering | -2.134 | -2.546 | -412 |
7.3 Afval | -5.709 | -5.833 | -124 |
Totaal 3. Openbare ruimte | -7.844 | -8.390 | -546 |
Thema 4. Duurzaamheid | |||
7.4 Milieubeheer | -521 | -521 | 0 |
Totaal 4. Duurzaamheid | -521 | -521 | 0 |
Thema 5. Wonen | |||
8.3 Wonen en bouwen | -806 | -1.062 | -256 |
Totaal 5. Wonen | -806 | -1.062 | -256 |
Totaal baten | -9.428 | -10.170 | -742 |
Saldo voor resultaatbestemming | 7.263 | 6.403 | -860 |
|---|
Reserves | Begroting | Begroting | Verschil |
|---|---|---|---|
2025 | 2026 | ||
Toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen reserves | -913 | 0 | 913 |
Totaal reserves | -913 | 0 | 913 |
Saldo na resultaatbestemming | 6.349 | 6.405 | 56 |
|---|
Toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde programmabegroting 2025 en de programmabegroting 2026:
Lasten | Verschil | Toelichting | Bedrag | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
Thema 1. Mobiliteit | ||||||
2.1 Verkeer en vervoer | -55 | Vanaf 2026 wordt afgeschreven op afgeronde investeringen. Dit zijn investeringen in wegen, openbare verlichtingen en civiele kunstwerken | 85 | |||
Het budget van onderhoud is geïndexeerd met 2,7% volgens de F.K.G.R. | 38 | |||||
In 2025 is er eenmalig € 100.000 lager budget toegekend voor het groot onderhoud wegen, dit in verband met capaciteit tekort | 100 | |||||
Voor 2026 zijn er een aantal bezuinigingen doorgevoerd: | -113 | |||||
In de begroting 2025 is budget overgeheveld uit 2024, dit zijn incidentele budgetten: | -188 | |||||
De bijdrage aan HLTsamen is geïndexeerd met 2,8% voor personeel en 2,7% voor materieel, dit is conform de F.K.G.R. | 25 | |||||
Overige verschillen | -2 | |||||
Subtotaal | -55 | |||||
2.2 Parkeren | 57 | Vanaf 2026 wordt afgeschreven op afgeronde investeringen, in 2025 is de onderhoudstermijn afgelopen op het terrein van Ter Specke. | 53 | |||
Overige verschillen | 4 | |||||
Subtotaal | 57 | |||||
Totaal 1. Mobiliteit | 2 | Totaal 1. Mobiliteit | 2 | |||
Thema 3. Openbare ruimte | ||||||
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 59 | De bijdrage aan HLTsamen is geïndexeerd met 2,8% voor personeel en 2,7% voor materieel, dit is conform de F.K.G.R. | 40 | |||
Vanaf 2026 wordt afgeschreven op afgeronde investeringen. Dit zijn investeringen in vervanging groen, herinrichting speelplekken en vervanging van beschoeiing. Door de toename van de boekwaarde stijgt ook de toegerekende rente. | 145 | |||||
In de begroting 2025 is budget overgeheveld uit 2024, dit is een incidenteel budget: | -50 | |||||
Voor 2026 zijn er een aantal bezuinigingen doorgevoerd: | -16 | |||||
In 2025 is er € 60.000 extra budget opgenomen. Het huidige budget is niet toereikend. Dit komt met name door de hoge inflatie en areaal uitbreiding. | -60 | |||||
Subtotaal | 59 | |||||
7.2 Riolering | 502 | Lagere onttrekking uit egalisatievoorziening. | 156 | |||
Hogere afschrijving en rente | 38 | |||||
In 2025 staat de onttrekking van de voorziening geraamd als negatieve last. In de begroting is de onttrekking geraamd als een baten zoals het zou moeten. Bij de slotwijziging wordt de onttrekking in 2025 goed geraamd. Bij de baten is dit verschil ook zichtbaar. Per saldo heeft het geen effect op het begrotingssaldo. | 300 | |||||
Overige verschillen | 8 | |||||
Subtotaal | 502 | |||||
7.3 Afval | 14 | Hogere bijdrage aan Meerlanden | 66 | |||
Lagere bijdrage V.A.B. | -20 | |||||
Lagere kosten voor verwerking van rest, gft, lachgas en grofvuil. | -45 | |||||
De bijdrage aan HLTsamen is geïndexeerd met 2,8% voor personeel en 2,7% voor materieel, dit is conform de F.K.G.R. | 13 | |||||
Subtotaal | 14 | |||||
7.4 Milieubeheer | 0 | Geen wijzigingen. | 0 | |||
Totaal 3. Openbare ruimte | 579 | 579 | ||||
Thema 4. Duurzaamheid | ||||||
7.4 Milieubeheer | -249 | Het budget overige goederen en diensten is naar beneden bijgesteld. | -218 | |||
Een incidentele post is in 2025 begroot en niet meer in 2026. | -31 | |||||
Subtotaal | -249 | |||||
Totaal 4. Duurzaamheid | -249 | -249 | ||||
Thema 5. Wonen | ||||||
8.1 Ruimte en leefomgeving | -423 | Indexatie bijdrage HLT Samen | 17 | |||
Budget omgevingsvisie overgeheveld vanuit 2024; nog niets opgenomen in de begroting 2026 | -100 | |||||
Saldo facilitaire projecten. Dit zijn kostenverhaalprojecten in het ruimtelijk domein (zoals bv. Ruishornlaan 25 en Geestwater) waarbij de ontwikkelaar de ambtelijke plankosten vergoedt middels een exploitatiebijdrage. Wel begroot in 2025, niet in 2026 e.v. | -335 | |||||
Overige verschillen | -5 | |||||
Subtotaal | -423 | |||||
8.3 Wonen en bouwen | -27 | Indexering budgetten | 50 | |||
In 2025 zijn twee incidentele projecten opgenomen waaronder 'Aanpak arbeidsmigranten' en 'Communicatie bewoners regenboogplein' | -73 | |||||
Overige verschillen | -4 | |||||
Subtotaal | -27 | |||||
Totaal 5. Wonen | -450 | -450 | ||||
Totaal lasten | -118 | -118 | ||||
Baten | Verschil | Toelichting | Bedrag |
|---|---|---|---|
Thema 1. Mobiliteit | |||
2.1 Verkeer en vervoer | 62 | Hogere reclame opbrengsten | 10 |
Hogere opbrengsten degeneratiekosten | 54 | ||
Overige wijzigingen | -2 | ||
Subtotaal | 62 | ||
2.2 Parkeren | -2 | Overige wijzigingen | -2 |
Totaal 1. Mobiliteit | 60 | 60 | |
Thema 3. Openbare ruimte | |||
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -10 | Verhaalde schade groen, budget is vanaf 2026 structureel opgenomen in de begroting | -10 |
7.2 Riolering | -412 | Hogere rioolheffing | -112 |
In 2025 staat de onttrekking van de voorziening geraamd als negatieve last. In de begroting is de onttrekking geraamd als een baten zoals het zou moeten. Bij de slotwijziging wordt de onttrekking in 2025 goed geraamd. Bij de lasten is dit verschil ook zichtbaar. Per saldo heeft het geen effect op het begrotingssaldo. | -300 | ||
Subtotaal | 412 | ||
7.3 Afval | -124 | Lagere afvalstoffenheffing | 20 |
Hogere onttrekking uit egalisatie voorziening | -144 | ||
Subtotaal | -124 | ||
Totaal 3. Openbare ruimte | -546 | -546 | |
Thema 4. Duurzaamheid | |||
7.4 Milieubeheer | 0 | Geen wijzigingen | 0 |
Totaal 4. Duurzaamheid | 0 | 0 | |
Thema 5. Wonen | |||
8.3 Wonen en bouwen | -256 | Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn waaronder verhoging inkomsten bouwleges | -148 |
Tegenover de lasten van de Omgevingswet staat ook een baat. Per saldo is dit dus nul. | -108 | ||
Subtotaal | -256 | ||
Totaal 5. Wonen | -256 | -256 | |
Totaal baten | -742 | -742 | |
Saldo voor resultaatbestemming | -860 | -860 | |
Reserves | Verschil | Toelichting | Bedrag |
|---|---|---|---|
Toevoegingen reserves | 0 | Geen verschillen. | 0 |
Onttrekkingen reserves | 913 | In de begroting 2025 zijn diverse overhevelingen opgenomen vanuit 2024. Deze komen niet terug in de begroting 2026. | 817 |
In 2025 staan een tweetal incidentele projecten geraamd (Uitvoering prioriteiten aanpak ondermijning en Aardwarmte). Deze komen in 2026 niet meer ten laste van de algemene reserve. | 96 | ||
Totaal reserves | 913 | 913 | |
Saldo na resultaatbestemming | 48 | 48 |
