Programmaplan

Programma 3 Bedrijvigheid

Zoals aangegeven bij het programma Leefomgeving is de omgevingsvisie de kapstok voor programma 2 (Leefomgeving) en programma 3 (Bedrijvigheid) voor de begroting. De beleidsdoelstellingen op het gebied van economie, recreatie & toerisme en erfgoed zijn in de paragrafen van programma 3 (Bedrijvigheid) uitgewerkt. 

Economie  
Onze ambitie is dat iedereen in Lisse kan leren, werken en ondernemen met oog op de toekomst. We streven naar het bevorderen van de werkgelegenheid in de nabijheid en het verbeteren van de sociaal-economische positie van mensen.  

De momenteel verspreid liggende bedrijventerreinen willen we gaan clusteren. 

Recreatie en toerisme  
Lisse ligt in het centrum van de bollenstreek en is daarmee aantrekkelijk voor recreatie en toerisme. We willen het recreatieve netwerk verbeteren en ruimte bieden aan initiatieven die inspelen op de recreatieve waarde van de gemeente. We willen zorgen dat alle doelgroepen kunnen profiteren en kunnen genieten van de omgeving. We hebben daarbij ook nadrukkelijk aandacht voor recreatie op en aan het water. 

Regionale samenwerking  
Binnen Holland Rijnland werken we samen op het gebied van Economie en Recreatie en Toerisme. De basis daarbij wordt gevormd door de Regionale Investeringsagenda (RIA). Binnen de Duin- en Bollenstreek wordt samengewerkt binnen de Strategische Agenda DBS en de Economische Agenda DBS. Op het gebied van Recreatie, Toerisme en Groen worden mogelijkheden voor een nieuw programma onderzocht.  

Erfgoed  
Ons cultureel erfgoed willen we behouden en waar mogelijk beter zichtbaar maken en meer bekendheid geven. We streven naar toekomstgerichte functies van erfgoed. Cultuurhistorisch-landschappelijke waardevolle elementen en structuren zijn waar mogelijk terug te zien bij ruimtelijke ontwikkelingen. 

Voldoende aandacht voor inwoners, ondernemers en de raad  
Binnen het fysieke domein werken we indien mogelijk van buiten naar binnen. Oók in het het beleidsveld economie. Juist op dit terrein kan dat veel waarde toevoegen, omdat economische beleidsmaatregelen direct invloed hebben op ondernemers, inwoners, onderwijsinstellingen en andere maatschappelijke partners.

Dat betekent dat we vragen van ondernemers zo snel mogelijk willen beantwoorden. Onze bedrijfscontactfunctionarissen zijn voor de ondernemers de vooruitgeschoven post van de gemeente, maar voor de inhoudelijke beantwoording van vragen, stelt elk team werkzaam binnen het fysieke domein capaciteit beschikbaar. Hetzelfde geldt voor de beantwoording van schriftelijke en technische vragen uit de raad. 

Uitvoering wettelijke taken  
Binnen het fysieke domein hebben we als gemeente wettelijke taken die we uit moeten voeren. De wettelijke taken binnen het programma liggen met name op het gebied van erfgoed en archeologie of hebben te maken met algemene wetgeving zoals de Wet open overheid. Een goede beleidsmatige onderbouwing is daarnaast nodig voor vergunningverlening. 

Nu voor het inhuren van derden en het laten uitvoeren van onderzoeken door externe bureaus, het budget is verlaagd, zal voor deze werkzaamheden steeds naar de raad moeten worden gegaan om krediet aan te vragen. Dit vergt ambtelijk capaciteit dat resulteert in minder (beschikbare) uren voor het reguliere werk.

De uitdaging om in de komende jaren, waar minder budget beschikbaar zal zijn door het verlagen dan wel schrappen van budget én dezelfde kwaliteit te bieden, is er één om rekening mee te houden.

Lasten, baten en saldo

1.346.893

1,7%

384.523

0,5%

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:29:09 met de export van 12/23/2025 11:19:11