Lasten | Begroting | Begroting | Verschil |
|---|---|---|---|
2025 | 2026 | ||
Thema 1. Vitaliteit | |||
5.1 Sportbeleid en activering | 3.149 | 3.246 | 97 |
5.2 Sportaccommodaties | 2.679 | 2.857 | 178 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1.135 | 1.304 | 169 |
5.4 Musea | 93 | 140 | 47 |
5.6 Media | 903 | 935 | 32 |
7.1 Volksgezondheid | 1.913 | 1.829 | -84 |
Totaal 1. Vitaliteit | 9.872 | 10.311 | 439 |
Thema 2. Zorg voor elkaar | |||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 13 | 14 | 1 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 904 | 951 | 47 |
Totaal 2. Zorg voor elkaar | 917 | 965 | 48 |
Thema 3. Werk en inkomen | |||
6.3 Inkomensregelingen | 7.099 | 6.916 | -183 |
6.4 WSW en beschut werk | 1.920 | 1.888 | -32 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 451 | 479 | 28 |
Totaal 3. Werk en inkomen | 9.470 | 9.283 | -187 |
Thema 4. Opgroeien en opvoeden | |||
4.1 Openbaar basisonderwijs | 200 | 200 | 0 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 2.334 | 2.323 | -11 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.138 | 974 | -164 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 330 | 317 | -13 |
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | 1.677 | 2.105 | 428 |
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 3.258 | 5.320 | 2.062 |
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | 0 | 377 | 377 |
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 3.647 | 3.533 | -114 |
6.792 PGB Jeugd | 0 | 658 | 658 |
6.821 Jeugdbescherming | 350 | 470 | 120 |
6.822 Jeugdreclassering | 46 | 62 | 16 |
Totaal 4. Opgroeien en opvoeden | 12.980 | 16.339 | 3.359 |
Thema 5. Thuis als basis | |||
6.811 Beschermd wonen (WMO) | 614 | 953 | 339 |
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 99 | 89 | -10 |
Totaal 5. Thuis als basis | 713 | 1.042 | 329 |
Thema 6. Passende ondersteuning | |||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 7 | 7 | 0 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1.113 | 830 | -283 |
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | 560 | 584 | 24 |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 890 | 940 | 50 |
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | 2.526 | 2.622 | 96 |
6.712 Begeleiding (WMO) | 2.210 | 1.869 | -341 |
6.713 Dagbesteding (WMO) | 755 | 547 | -208 |
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 45 | 54 | 9 |
6.791 PGB Wmo | 431 | 476 | 45 |
6.91 Coördinatie en beleid Wmo | 87 | 86 | -1 |
Totaal 6. Passende ondersteuning | 8.624 | 8.015 | -609 |
Thema 7. Burgerzaken | |||
0.2 Burgerzaken | 1.017 | 1.063 | 46 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 2 | 2 | 0 |
Totaal 7. Burgerzaken | 1.019 | 1.065 | 46 |
Totaal lasten | 43.595 | 47.020 | 3.425 |
Baten | Begroting | Begroting | Verschil |
|---|---|---|---|
2025 | 2026 | ||
Thema 1. Vitaliteit | |||
5.1 Sportbeleid en activering | -136 | -133 | 3 |
5.2 Sportaccommodaties | -1.831 | -2.348 | -517 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -314 | -314 | 0 |
5.6 Media | -258 | -235 | 23 |
7.1 Volksgezondheid | -275 | -229 | 46 |
Totaal 1. Vitaliteit | -2.814 | -3.259 | -445 |
Thema 2. Zorg voor elkaar | |||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -13 | -12 | 1 |
Totaal 2. Zorg voor elkaar | -13 | -12 | 1 |
Thema 3. Werk en inkomen | |||
6.3 Inkomensregelingen | -5.225 | -5.041 | 184 |
Totaal 3. Werk en inkomen | -5.225 | -5.041 | 184 |
Thema 4. Opgroeien en opvoeden | |||
4.2 Onderwijshuisvesting | -479 | -249 | 230 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -359 | -305 | 54 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -17 | -17 | 0 |
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | -9 | -9 | 0 |
Totaal 4. Opgroeien en opvoeden | -864 | -580 | 284 |
Thema 5. Thuis als basis | |||
6.811 Beschermd wonen (WMO) | -400 | -796 | -396 |
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -87 | -82 | 5 |
Totaal 5. Thuis als basis | -487 | -878 | -391 |
Thema 6. Passende ondersteuning | |||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -503 | -236 | 267 |
Totaal 6. Passende ondersteuning | -503 | -236 | 267 |
Thema 7. Burgerzaken | |||
0.2 Burgerzaken | -538 | -676 | -138 |
Totaal 7. Burgerzaken | -538 | -676 | -138 |
Totaal baten | -10.444 | -10.682 | -238 |
Saldo voor resultaatbestemming | 33.151 | 36.334 | 3.183 |
|---|
Reserves | Begroting | Begroting | Verschil |
|---|---|---|---|
2025 | 2026 | ||
Toevoegingen reserves | 3.144 | 0 | -3.144 |
Onttrekkingen reserves | -22.789 | -1.722 | 21.067 |
Totaal reserves | -19.644 | -1.722 | 17.922 |
Saldo na resultaatbestemming | 13.503 | 34.613 | 21.110 |
|---|
Toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde programmabegroting 2025 en de programmabegroting 2026
Voor de meeste verschillen in programma 1 worden eenzelfde verklaringen gegeven. Deze verschillen hebben voornamelijk te maken met wijzigingen in de begrotingen voor 2026 en verder, van de ISD Bollenstreek, Hecht, KDB en SO-Zorg. Aangezien de activiteiten van deze verbonden partijen betrekking hebben op diverse thema's, leidt dit ook tot verschillen op diverse thema's.
Bedragen x € 1.000
Lasten | Verschil | Toelichting | Bedrag |
|---|---|---|---|
Thema 1. Vitaliteit | |||
5.1 Sportbeleid en activering | 97 | Indexering Sportfondsen Lisse | 110 |
Scherper begroten sportbeleid uit heroverwegingen 2026 | -5 | ||
Lagere lasten voor Brede SPUK Gala als gevolg van lagere verlening in 2026. | -9 | ||
Overige verschillen | 1 | ||
Subtotaal | 97 | ||
5.2 Sportaccommodaties | 178 | Actualisatie kapitaallasten na afronding of doorschuiven van investeringen in 2025. | -75 |
De afronding van de SPUK MEOZ heeft geresulteerd in een terugbetaling aan het rijk. Deze terugbetaling is in 2025 verwerkt en ook één op één doorbelast aan Sportfondsen Lisse. Dit is in 2025 ook zo verwerkt in de begroting. De SPUK MEOZ is afgerond en komt ook niet meer terug in 2026. | 314 | ||
In 2024 is er een overheveling naar 2025 geweest voor de sloop van de gymzaal op de Heereweg. Dit staat dus in 2025 in de begroting maar in 2026 is dit niet begroot. | -50 | ||
In 2024 is er een overheveling naar 2025 geweest voor individualisering watermeters op sportpark ter Specke. Dit staat dus in 2025 in de begroting maar in 2026 is dit niet begroot. | -25 | ||
Overige verschillen | 14 | ||
Subtotaal | 178 | ||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 169 | Verschillende besparingen op laaghangend fruit uit de kadernota 2026 waaronder wegvallen dorpsdichter, schrappen van werkbudget. | -19 |
Per 2025 wordt bij Bescal een marktconforme huur in rekening gebracht. Gelijktijdig is de exploitatiebijdrage met ditzelfde bedrag verhoogd. Omdat de gemeente Lisse het onderhoud gaat uitvoeren op de panden is de onderhoudsreserve welke Bescal heeft opgebouwd teruggevorderd en is deze in 2025 verrekend met de subsidie. Daarnaast is het resultaat van Bescal over 2024 teruggevorderd. Per saldo is hierdoor de verlening in 2025 incidenteel lager dan in 2026. | 233 | ||
In 2026 zijn de kosten voor de implementatie accommodatiebeleid lager dan in 2025 door de afronding in 2026. | -50 | ||
Overige verschillen | 5 | ||
Subtotaal | 169 | ||
5.4 Musea | 47 | Er wordt gewerkt aan een nieuwe toekomstvisie voor Huys Dever. In 2026 zijn kosten opgenomen voor de ontwikkeling van deze visie. | 50 |
Overige verschillen. | -3 | ||
Subtotaal | 47 | ||
5.6 Media | 32 | Overige indexaties. | 2 |
Voor de strategische opdracht Lisse is er eenmalig in 2026 budget beschikbaar gesteld om de openingstijden van de bibliotheek te onderzoeken. | 30 | ||
Subtotaal | 32 | ||
7.1 Volksgezondheid | -84 | Lagere lasten voor Brede SPUK Gala als gevolg van lagere verlening in 2026. | -49 |
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Hecht is lager vanaf 2026 doordat zij een gedeelte van de opgelegde taakstelling hebben verwerkt. | -35 | ||
Subtotaal | -84 | ||
Totaal 1. Vitaliteit | 439 | 439 | |
Thema 2. Zorg voor elkaar | |||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1 | Overige verschillen. | 1 |
Subtotaal | 1 | ||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 47 | Burgerparticipatie de lasten voor adviesraden zijn naar beneden bijgesteld vanwege onderbesteding. | -11 |
In de begroting 2026 is voor de uitvoering van de strategische opdracht subsidies eenmalig 30K opgenomen. | 30 | ||
Indexatie welzijnssubsidies 2026. | 17 | ||
Overige verschillen. | -11 | ||
Subtotaal | 47 | ||
Totaal 2. Zorg voor elkaar | 48 | 48 | |
Thema 3. Werk en inkomen | |||
6.3 Inkomensregelingen | -183 | Energiearmoede in 2025 zijn de SPUK gelden voor energiearmoede budgetneutraal in de begroting opgenomen, Afhankelijk van de uitgaven in 2025 en het restant wat daaruit overblijft zal in de tussenrapportage 2026 nog een bedrag budgetneutraal opgevoerd worden | -295 |
Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | 125 | ||
Scherper begroten armoedegelden. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn. | -25 | ||
Overige afwijkingen | 12 | ||
Subtotaal | -183 | ||
6.4 WSW en beschut werk | -32 | Actualisatie van de begroting 2026 GR KDB | -33 |
Overige afwijkingen | 1 | ||
Subtotaal | -32 | ||
6.5 Arbeidsparticipatie | 28 | Actualisatie van de begroting 2026 GR KDB | 66 |
In 2025uit 2024 overgeheveld voor het project Lekker Fit in 2026 zal een eventueel restantbedrag in de tussenrapportage opgenomen worden. | -36 | ||
Overige afwijkingen | -2 | ||
Subtotaal | 28 | ||
Totaal 3. Werk en inkomen | -187 | -187 | |
Thema 4. Opgroeien en opvoeden | |||
4.1 Openbaar basisonderwijs | 0 | Geen verschillen. | 0 |
4.2 Onderwijshuisvesting | -11 | Verlaging budget kosten schade scholen. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn. | -8 |
Overige verschillen | -3 | ||
Subtotaal | -11 | ||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -164 | De OAB, leerlingenvervoer en peuteropvang zijn in 2026 scherper begroot en aangepast naar de nieuwe verlening OAB. | -130 |
Actualisatie begroting Holland Rijnland 2026. | -26 | ||
De rijksbijdrage voor NPO staat in 2025 in de begroting. In 2026 wordt dit na vaststellen van de beschikking budgetneutraal verwerkt in de tussenrapportage 2026. | -7 | ||
Overige verschillen | -1 | ||
Subtotaal | -164 | ||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -13 | Overige verschillen | -13 |
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | 428 | Indexatie subsidies | 46 |
Scherper begroten inzet preventiecoördinatoren. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn. | -20 | ||
Schrappen ontschottingsbudget/maatwerkvoorziening. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn. | -5 | ||
Voor het nemen van maatregelen die moeten gaan leiden tot een besparing op de jeugdzorg uitgaven wordt vanaf 2026 een budget van € 400.000 opgenomen. | 400 | ||
Overige verschillen | 7 | ||
Subtotaal | 428 | ||
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 2.062 | IV3 correctie PGB Jeugd naar nieuw taakveld PGB jeugd | 452 |
Vanaf 2025 worden de kosten voor jeugdhulp afgerekend op basis van feitelijke realisatie in plaats van T-2. Het nadeel van deze methodiek is dat het lastiger is een goede inschatting te maken van de kosten. De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Daarnaast zijn er met de kadernota door stijgende kosten van jeugdhulp + indexatie + investeringen uit hoofde van de taskforce aanvullende bedragen opgenomen. Voor de gemeente Lisse is het verschil 1.527K ten opzichte van 2025. | 1.610 | ||
Subtotaal | 2.062 | ||
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | 377 | Vanaf 2025 worden de kosten voor jeugdhulp afgerekend op basis van feitelijke realisatie in plaats van T-2. Het nadeel van deze methodiek is dat het lastiger is een goede inschatting te maken van de kosten. De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Daarnaast zijn er met de kadernota door stijgende kosten van jeugdhulp + indexatie + investeringen uit hoofde van de taskforce aanvullende bedragen opgenomen. Voor de gemeente Lisse is het verschil 1.527K Daarnaast is er op dit taakveld sprake van een IV3 correctie. | 377 |
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | -114 | IV3 correctie PGB Jeugd naar nieuw taakveld PGB jeugd | 177 |
Vanaf 2025 worden de kosten voor jeugdhulp afgerekend op basis van feitelijke realisatie in plaats van T-2. Het nadeel van deze methodiek is dat het lastiger is een goede inschatting te maken van de kosten. De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Daarnaast zijn er met de kadernota door stijgende kosten van jeugdhulp + indexatie + investeringen uit hoofde van de taskforce aanvullende bedragen opgenomen. Voor de gemeente Lisse is het verschil 291K | -291 | ||
Subtotaal | -114 | ||
-16.792 PGB Jeugd | 658 | IV3 taakveld correctie van 6752 en 6762 | 629 |
Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | 29 | ||
Subtotaal | 658 | ||
6.821 Jeugdbescherming | 120 | Vanaf 2025 worden de kosten voor jeugdhulp afgerekend op basis van feitelijke realisatie in plaats van T-2. Het nadeel van deze methodiek is dat het lastiger is een goede inschatting te maken van de kosten. De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Daarnaast zijn er met de kadernota door stijgende kosten van jeugdhulp + indexatie + investeringen uit hoofde van de taskforce aanvullende bedragen opgenomen. Voor de gemeente Lisse is het verschil 1.527K | 120 |
6.822 Jeugdreclassering | 16 | Overige verschillen | 16 |
Totaal 4. Opgroeien en opvoeden | 3.359 | 3.359 | |
Thema 5. Thuis als basis | |||
6.811 Beschermd wonen (WMO) | 339 | De begroting 2025 is aangepast aan de regionale begroting 2025 voor maatschappelijke zorg. De regionale begroting 2026 is nog niet opgesteld en zal bij de tussenrapportage 2026 budgetneutraal verwerkt worden. | 338 |
Overige verschillen | 1 | ||
Subtotaal | 339 | ||
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -10 | De begroting 2025 is aangepast aan de regionale begroting 2025 voor maatschappelijke zorg. De regionale begroting 2026 is nog niet opgesteld en zal bij de tussenrapportage 2026 budgetneutraal verwerkt worden. | -10 |
Subtotaal | -10 | ||
Totaal 5. Thuis als basis | -328 | 329 | |
Thema 6. Passende ondersteuning | |||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | Geen verschillen. | 0 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -283 | Het budget voor 'Vernieuwingsprogramma WMO' door scherper begroten afgeraamd. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn. | -34 |
Statushouders Specifieke Uitkering in 2025 en 2026 zijn de baten en lasten budgetneutraal in de begroting opgenomen. In 2025 zijn de budgetten in de tussenrapportage aangepast aan de laatst afgegeven beschikking. hiertegenover staan ook baten. | -267 | ||
Overige afwijkingen | 6 | ||
Subtotaal | -283 | ||
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | 24 | Overige afwijkingen | 24 |
Subtotaal | 24 | ||
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 50 | Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | 50 |
Subtotaal | 50 | ||
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | 96 | Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | 96 |
Subtotaal | 96 | ||
6.712 Begeleiding (WMO) | -341 | Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | -341 |
Subtotaal | -341 | ||
6.713 Dagbesteding (WMO) | -208 | Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | -208 |
Subtotaal | -208 | ||
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 9 | Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | 9 |
Subtotaal | 9 | ||
6.791 PGB Wmo | 45 | Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | 45 |
Subtotaal | 45 | ||
6.91 Coördinatie en beleid Wmo | -1 | Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | -1 |
Subtotaal | -1 | ||
Totaal 6. Passende ondersteuning | 609 | -609 | |
Thema 7. Burgerzaken | |||
0.2 Burgerzaken | 46 | Voor de budgetten van de verkoop reisdocumenten is een nieuwe prognose gemaakt voor 2025 -2028. Dit resulteert in een bijstelling van de budgetten. Er worden meer lasten gemaakt voor aankopen van reisdocumenten. Hier tegenover staan aan de baten kant de verkopen van deze reisdocumenten. | 15 |
Indexatie uit HLTsamen kaderbrief | 31 | ||
Subtotaal | 46 | ||
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 0 | Geen verschillen. | 0 |
Totaal 7. Burgerzaken | -15 | -15 | |
Totaal lasten | 3.425 | 3.425 | |
Baten | Verschil | Toelichting | Bedrag | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
Thema 1. Vitaliteit | ||||||
5.1 Sportbeleid en activering | 3 | Overige verschillen. | 3 | |||
5.2 Sportaccommodaties | -517 | De afronding van de SPUK MEOZ heeft geresulteerd in een terugbetaling aan het rijk. Deze terugbetaling is in 2025 verwerkt en ook één op één doorbelast aan de sportbedrijven. Dit is in 2025 ook zo verwerkt in de begroting. De SPUK MEOZ is afgerond en komt ook niet meer terug in 2026. | -314 | |||
Inkomsten op doorbelasting publieke heffingen zijn in 2026 geactualiseerd en zorgen voor hogere baten. | -200 | |||||
Overige verschillen. | -3 | |||||
Subtotaal | -517 | |||||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | Geen verschillen. | 0 | |||
5.6 Media | 23 | Overige verschillen. | 23 | |||
7.1 Volksgezondheid | 46 | In 2026 is de rijksbijdrage voor de brede SPUK GALA minder dan in 2025. Dit gaat gepaard met lagere lasten. | 46 | |||
Totaal 1. Vitaliteit | -445 | -445 | ||||
Thema 2. Zorg voor elkaar | ||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1 | Overige verschillen. | 1 | |||
Totaal 2. Zorg voor elkaar | 1 | 1 | ||||
Thema 3. Werk en inkomen | ||||||
6.3 Inkomensregelingen | 184 | Actualisatie van de Rijksbijdrage BUIG | 184 | |||
Totaal 3. Werk en inkomen | 184 | 184 | ||||
Thema 4. Opgroeien en opvoeden | ||||||
4.2 Onderwijshuisvesting | 230 | De bijdrage welke de gemeente Lisse ontvangt voor de internationale schakelklas zijn voor het jaar 2026 nog niet geraamd omdat deze nog niet bekend zijn. In de tussenrapportage 2026 worden deze verwerkt. | 230 | |||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 54 | In de OAB termijn 2022-2026 heeft de gemeente Lisse een reserve opgebouwd. Deze overheveling zit in het jaar 2025. Bij de jaarrekening zal bekeken worden wat de reserve dan is en het restant worden meegenomen naar 2026. | 47 | |||
Overige verschillen. | 7 | |||||
Subtotaal | 54 | |||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 0 | ||||
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | 0 | 0 | ||||
Totaal 4. Opgroeien en opvoeden | 284 | 284 | ||||
Thema 5. Thuis als basis | ||||||
6.811 Beschermd wonen (WMO) | -396 | In 2025 zijn de baten aangepast voor beschermd wonen aan de regionale begroting 2025. Per saldo leidt dit in de begroting 2025 tot een negatief resultaat van 73K die uit de reserve maatschappelijke zorg wordt gedekt. In 2026 is de begroting budgetneutraal opgenomen. | -396 | |||
Subtotaal | -396 | |||||
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 5 | In 2025 zijn de baten aangepast voor beschermd wonen aan de regionale begroting 2025. Per saldo leidt dit in de begroting 2025 tot een negatief resultaat van 73K die uit de reserve maatschappelijke zorg wordt gedekt. In 2026 is de begroting budgetneutraal opgenomen. | 5 | |||
Subtotaal | 5 | |||||
Totaal 5. Thuis als basis | -391 | -391 | ||||
Thema 6. Passende ondersteuning | ||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 267 | Statushouders Specifieke Uitkering in 2025 zijn de budgetten in de tussenrapportage aangepast aan de laatst afgegeven beschikking. Hiertegenover staan ook lasten. | 267 | |||
Subtotaal | 267 | |||||
Totaal 6. Passende ondersteuning | 267 | 267 | ||||
Thema 7. Burgerzaken | ||||||
0.2 Burgerzaken | -138 | Voor de budgetten van de verkoop reisdocumenten is een nieuwe prognose gemaakt voor 2025 -2028. Dit resulteert in een bijstelling van de budgetten. | -138 | |||
Totaal 7. Burgerzaken | -138 | -138 | ||||
Totaal baten | -238 | -238 | ||||
Saldo voor resultaatbestemming | 3.183 | 3.183 | ||||
Reserves | Verschil | Toelichting | Bedrag |
|---|---|---|---|
Toevoegingen reserves | -3.144 | Per 31 december 2025 worden de reserves Accommodatiebeleid en Huisvesting onderwijs opgeheven. In de begroting 2025 zijn nog stortingen opgenomen voor deze twee reserves. | -3.144 |
Onttrekkingen reserves | 21.067 | Per 31 december 2025 worden de reserves Accommodatiebeleid en Huisvesting onderwijs opgeheven. In de begroting 2025 zijn nog onttrekkingen opgenomen voor deze twee reserves. | 3.718 |
Per 31 december 2025 worden de reserves Accommodatiebeleid en Huisvesting onderwijs opgeheven. In de begroting 2025 is de vrijval van het restantsaldi van beide reserves opgenomen. | 18.622 | ||
In de begroting 2025 zijn diverse onttrekkingen opgenomen aan de reserve Overhevelingen. Dit zijn budgetten die de Slotwijziging en de Programmarekening 2024 zijn overgeheveld naar 2025. Deze zijn niet opgenomen in de begroting 2026. | 161 | ||
In de begroting 2025 is een onttrekking opgenomen voor de tijdelijke verlenging van het schooljongerenwerk. | 53 | ||
In de begroting 2025 is een onttrekking opgenomen aan de reserve Maatschappelijke zorg. | 73 | ||
In de begroting 2026 is een onttrekking opgenomen voor 2 strategische opgaven: Subsidies en de Bibliotheek. | -60 | ||
In de begroting 2026 is een structurele onttrekking aan de algemene reserve ter dekking van de extra jeugdzorg uitgaven van € 1,5 miljoen. | -1.500 | ||
Subtotaal onttrekking reserves | 21.067 | ||
Totaal reserves | 17.922 | Totaal reserves | 17.922 |
Saldo na resultaatbestemming | 21.110 | Saldo na bestemming | 21.110 |
