Home

Financiële begroting

Lasten

Begroting

Begroting

Verschil

2025

2026

Thema 1. Vitaliteit

5.1 Sportbeleid en activering

3.149

3.246

97

5.2 Sportaccommodaties

2.679

2.857

178

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

1.135

1.304

169

5.4 Musea

93

140

47

5.6 Media

903

935

32

7.1 Volksgezondheid

1.913

1.829

-84

Totaal 1. Vitaliteit

9.872

10.311

439

Thema 2. Zorg voor elkaar

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

13

14

1

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

904

951

47

Totaal 2. Zorg voor elkaar

917

965

48

Thema 3. Werk en inkomen

6.3 Inkomensregelingen

7.099

6.916

-183

6.4 WSW en beschut werk

1.920

1.888

-32

6.5 Arbeidsparticipatie

451

479

28

Totaal 3. Werk en inkomen

9.470

9.283

-187

Thema 4. Opgroeien en opvoeden

4.1 Openbaar basisonderwijs

200

200

0

4.2 Onderwijshuisvesting

2.334

2.323

-11

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

1.138

974

-164

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

330

317

-13

6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd

1.677

2.105

428

6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal

3.258

5.320

2.062

6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk

0

377

377

6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal

3.647

3.533

-114

6.792 PGB Jeugd

0

658

658

6.821 Jeugdbescherming

350

470

120

6.822 Jeugdreclassering

46

62

16

Totaal 4. Opgroeien en opvoeden

12.980

16.339

3.359

Thema 5. Thuis als basis

6.811 Beschermd wonen (WMO)

614

953

339

6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

99

89

-10

Totaal 5. Thuis als basis

713

1.042

329

Thema 6. Passende ondersteuning

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

7

7

0

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

1.113

830

-283

6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal

560

584

24

6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO)

890

940

50

6.711 Huishoudelijke hulp (WMO)

2.526

2.622

96

6.712 Begeleiding (WMO)

2.210

1.869

-341

6.713 Dagbesteding (WMO)

755

547

-208

6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO)

45

54

9

6.791 PGB Wmo

431

476

45

6.91 Coördinatie en beleid Wmo

87

86

-1

Totaal 6. Passende ondersteuning

8.624

8.015

-609

Thema 7. Burgerzaken

0.2 Burgerzaken

1.017

1.063

46

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

2

2

0

Totaal 7. Burgerzaken

1.019

1.065

46

Totaal lasten

43.595

47.020

3.425

Baten

Begroting

Begroting

Verschil

2025

2026

Thema 1. Vitaliteit

5.1 Sportbeleid en activering

-136

-133

3

5.2 Sportaccommodaties

-1.831

-2.348

-517

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

-314

-314

0

5.6 Media

-258

-235

23

7.1 Volksgezondheid

-275

-229

46

Totaal 1. Vitaliteit

-2.814

-3.259

-445

Thema 2. Zorg voor elkaar

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-13

-12

1

Totaal 2. Zorg voor elkaar

-13

-12

1

Thema 3. Werk en inkomen

6.3 Inkomensregelingen

-5.225

-5.041

184

Totaal 3. Werk en inkomen

-5.225

-5.041

184

Thema 4. Opgroeien en opvoeden

4.2 Onderwijshuisvesting

-479

-249

230

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

-359

-305

54

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-17

-17

0

6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd

-9

-9

0

Totaal 4. Opgroeien en opvoeden

-864

-580

284

Thema 5. Thuis als basis

6.811 Beschermd wonen (WMO)

-400

-796

-396

6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

-87

-82

5

Totaal 5. Thuis als basis

-487

-878

-391

Thema 6. Passende ondersteuning

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-503

-236

267

Totaal 6. Passende ondersteuning

-503

-236

267

Thema 7. Burgerzaken

0.2 Burgerzaken

-538

-676

-138

Totaal 7. Burgerzaken

-538

-676

-138

Totaal baten

-10.444

-10.682

-238

Saldo voor resultaatbestemming

33.151

36.334

3.183

Reserves

Begroting

Begroting

Verschil

2025

2026

Toevoegingen reserves

3.144

0

-3.144

Onttrekkingen reserves

-22.789

-1.722

21.067

Totaal reserves

-19.644

-1.722

17.922

Saldo na resultaatbestemming

13.503

34.613

21.110

Toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde programmabegroting 2025 en de programmabegroting 2026

Voor de meeste verschillen in programma 1 worden eenzelfde verklaringen gegeven. Deze verschillen hebben voornamelijk te maken met wijzigingen in de begrotingen voor 2026 en verder, van de ISD Bollenstreek, Hecht, KDB en SO-Zorg. Aangezien de activiteiten van deze verbonden partijen betrekking hebben op diverse thema's, leidt dit ook tot verschillen op diverse thema's.

Bedragen x € 1.000

Lasten

Verschil

Toelichting

Bedrag

Thema 1. Vitaliteit

5.1 Sportbeleid en activering

97

Indexering Sportfondsen Lisse

110

Scherper begroten sportbeleid uit heroverwegingen 2026

-5

Lagere lasten voor Brede SPUK Gala als gevolg van lagere verlening in 2026.

-9

Overige verschillen

1

Subtotaal

97

5.2 Sportaccommodaties

178

Actualisatie kapitaallasten na afronding of doorschuiven van investeringen in 2025.

-75

De afronding van de SPUK MEOZ heeft geresulteerd in een terugbetaling aan het rijk. Deze terugbetaling is in 2025 verwerkt en ook één op één doorbelast aan Sportfondsen Lisse. Dit is in 2025 ook zo verwerkt in de begroting. De SPUK MEOZ is afgerond en komt ook niet meer terug in 2026. 

314

In 2024 is er een overheveling naar 2025 geweest voor de sloop van de gymzaal op de Heereweg. Dit staat dus in 2025 in de begroting maar in 2026 is dit niet begroot.

-50

In 2024 is er een overheveling naar 2025 geweest voor individualisering watermeters op sportpark ter Specke. Dit staat dus in 2025 in de begroting maar in 2026 is dit niet begroot.

-25

Overige verschillen

14

Subtotaal

178

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

169

Verschillende besparingen op laaghangend fruit uit de kadernota 2026 waaronder wegvallen dorpsdichter, schrappen van werkbudget. 

-19

Per 2025 wordt bij Bescal een marktconforme huur in rekening gebracht. Gelijktijdig is de exploitatiebijdrage met ditzelfde bedrag verhoogd. Omdat de gemeente Lisse het onderhoud gaat uitvoeren op de panden is de onderhoudsreserve welke Bescal heeft opgebouwd teruggevorderd en is deze in 2025 verrekend met de subsidie. Daarnaast is het resultaat van Bescal over 2024 teruggevorderd. Per saldo is hierdoor de verlening in 2025 incidenteel lager dan in 2026.

233

In 2026 zijn de kosten voor de implementatie accommodatiebeleid lager dan in 2025 door de afronding in 2026.

-50

Overige verschillen

5

Subtotaal

169

5.4 Musea

47

Er wordt gewerkt aan een nieuwe toekomstvisie voor Huys Dever. In 2026 zijn kosten opgenomen voor de ontwikkeling van deze visie.

50

Overige verschillen.

-3

Subtotaal

47

5.6 Media

32

Overige indexaties.

2

Voor de strategische opdracht Lisse is er eenmalig in 2026 budget beschikbaar gesteld om de openingstijden van de bibliotheek te onderzoeken. 

30

Subtotaal

32

7.1 Volksgezondheid

-84

Lagere lasten voor Brede SPUK Gala als gevolg van lagere verlening in 2026.

-49

De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Hecht is lager vanaf 2026 doordat zij een gedeelte van de opgelegde taakstelling hebben verwerkt.

-35

Subtotaal

-84

Totaal 1. Vitaliteit

439

439

Thema 2. Zorg voor elkaar

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

1

Overige verschillen.

1

Subtotaal

1

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

47

Burgerparticipatie de lasten voor adviesraden zijn naar beneden bijgesteld vanwege onderbesteding.

-11

In de begroting 2026 is voor de uitvoering van de strategische opdracht subsidies eenmalig 30K opgenomen. 

30

Indexatie welzijnssubsidies 2026.

17

Overige verschillen.

-11

Subtotaal

47

Totaal 2. Zorg voor elkaar

48

48

Thema 3. Werk en inkomen

6.3 Inkomensregelingen

-183

Energiearmoede in 2025 zijn de SPUK gelden voor energiearmoede budgetneutraal in de begroting opgenomen, Afhankelijk van de uitgaven in 2025 en het restant wat daaruit overblijft  zal in de tussenrapportage 2026 nog een bedrag budgetneutraal opgevoerd worden

-295

Actualisatie begroting  2026 van GR ISD

125

Scherper begroten armoedegelden. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn.

-25

Overige afwijkingen

12

Subtotaal

-183

6.4 WSW en beschut werk

-32

Actualisatie van de begroting  2026 GR KDB

-33

Overige afwijkingen

1

Subtotaal

-32

6.5 Arbeidsparticipatie

28

Actualisatie van de begroting  2026 GR KDB

66

In 2025uit 2024 overgeheveld voor het project Lekker Fit in 2026 zal een eventueel restantbedrag in de tussenrapportage opgenomen worden. 

-36

Overige afwijkingen

-2

Subtotaal

28

Totaal 3. Werk en inkomen

-187

-187

Thema 4. Opgroeien en opvoeden

4.1 Openbaar basisonderwijs

0

Geen verschillen.

0

4.2 Onderwijshuisvesting

-11

Verlaging budget kosten schade scholen. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn.

-8

Overige verschillen

-3

Subtotaal

-11

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

-164

De OAB, leerlingenvervoer en peuteropvang zijn in 2026 scherper begroot en aangepast naar de nieuwe verlening OAB. 

-130

Actualisatie begroting Holland Rijnland 2026.

-26

De rijksbijdrage voor NPO staat in 2025 in de begroting. In 2026 wordt dit na vaststellen van de beschikking budgetneutraal verwerkt in de tussenrapportage 2026.

-7

Overige verschillen

-1

Subtotaal

-164

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-13

Overige verschillen

-13

6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd

428

Indexatie subsidies

46

Scherper begroten inzet preventiecoördinatoren. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn.

-20

Schrappen ontschottingsbudget/maatwerkvoorziening. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn.

-5

Voor het nemen van maatregelen die moeten gaan leiden tot een besparing op de jeugdzorg uitgaven wordt vanaf 2026 een budget van € 400.000 opgenomen.

400

Overige verschillen

7

Subtotaal

428

6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal

2.062

IV3 correctie PGB Jeugd naar nieuw taakveld PGB jeugd

452

Vanaf 2025 worden de kosten voor jeugdhulp afgerekend op basis van feitelijke realisatie in plaats van T-2. Het nadeel van deze methodiek is dat het lastiger is een goede inschatting te maken van de kosten.

De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Daarnaast zijn er met de kadernota door stijgende kosten van jeugdhulp + indexatie + investeringen uit hoofde van de taskforce aanvullende bedragen opgenomen. Voor de gemeente Lisse is het verschil 1.527K ten opzichte van 2025.

1.610

Subtotaal

2.062

6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk

377

Vanaf 2025 worden de kosten voor jeugdhulp afgerekend op basis van feitelijke realisatie in plaats van T-2. Het nadeel van deze methodiek is dat het lastiger is een goede inschatting te maken van de kosten.

De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Daarnaast zijn er met de kadernota door stijgende kosten van jeugdhulp + indexatie + investeringen uit hoofde van de taskforce aanvullende bedragen opgenomen. Voor de gemeente Lisse is het verschil 1.527K

Daarnaast is er op dit taakveld sprake van een IV3 correctie.

377

6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal

-114

IV3 correctie PGB Jeugd naar nieuw taakveld PGB jeugd

177

Vanaf 2025 worden de kosten voor jeugdhulp afgerekend op basis van feitelijke realisatie in plaats van T-2. Het nadeel van deze methodiek is dat het lastiger is een goede inschatting te maken van de kosten.

De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Daarnaast zijn er met de kadernota door stijgende kosten van jeugdhulp + indexatie + investeringen uit hoofde van de taskforce aanvullende bedragen opgenomen. Voor de gemeente Lisse is het verschil 291K

-291

Subtotaal

-114

-16.792 PGB Jeugd

658

IV3 taakveld correctie van 6752 en 6762

629

Actualisatie begroting  2026 van GR ISD

29

Subtotaal

658

6.821 Jeugdbescherming

120

Vanaf 2025 worden de kosten voor jeugdhulp afgerekend op basis van feitelijke realisatie in plaats van T-2. Het nadeel van deze methodiek is dat het lastiger is een goede inschatting te maken van de kosten.

De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Daarnaast zijn er met de kadernota door stijgende kosten van jeugdhulp + indexatie + investeringen uit hoofde van de taskforce aanvullende bedragen opgenomen. Voor de gemeente Lisse is het verschil 1.527K

120

6.822 Jeugdreclassering

16

Overige verschillen

16

Totaal 4. Opgroeien en opvoeden

3.359

3.359

Thema 5. Thuis als basis

6.811 Beschermd wonen (WMO)

339

De begroting 2025 is aangepast aan de regionale begroting 2025 voor maatschappelijke zorg. De regionale begroting 2026 is nog niet opgesteld en zal bij de tussenrapportage 2026 budgetneutraal verwerkt worden. 

338

Overige verschillen

1

Subtotaal

339

6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

-10

De begroting 2025 is aangepast aan de regionale begroting 2025 voor maatschappelijke zorg. De regionale begroting 2026 is nog niet opgesteld en zal bij de tussenrapportage 2026 budgetneutraal verwerkt worden. 

-10

Subtotaal

-10

Totaal 5. Thuis als basis

-328

329

Thema 6. Passende ondersteuning

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

0

Geen verschillen.

0

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-283

Het budget voor 'Vernieuwingsprogramma WMO' door scherper begroten afgeraamd. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn.

-34

Statushouders Specifieke Uitkering in 2025 en 2026 zijn de baten en lasten budgetneutraal in de begroting opgenomen. In 2025 zijn de budgetten in de tussenrapportage aangepast aan de laatst afgegeven beschikking. hiertegenover staan ook baten.  

-267

Overige afwijkingen

6

Subtotaal

-283

6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal

24

Overige afwijkingen

24

Subtotaal

24

6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO)

50

Actualisatie begroting  2026 van GR ISD

50

Subtotaal

50

6.711 Huishoudelijke hulp (WMO)

96

Actualisatie begroting  2026 van GR ISD

96

Subtotaal

96

6.712 Begeleiding (WMO)

-341

Actualisatie begroting  2026 van GR ISD

-341

Subtotaal

-341

6.713 Dagbesteding (WMO)

-208

Actualisatie begroting  2026 van GR ISD

-208

Subtotaal

-208

6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO)

9

Actualisatie begroting  2026 van GR ISD

9

Subtotaal

9

6.791 PGB Wmo

45

Actualisatie begroting  2026 van GR ISD

45

Subtotaal

45

6.91 Coördinatie en beleid Wmo

-1

Actualisatie begroting  2026 van GR ISD

-1

Subtotaal

-1

Totaal 6. Passende ondersteuning

609

-609

Thema 7. Burgerzaken

0.2 Burgerzaken

46

Voor de budgetten van de verkoop reisdocumenten is een nieuwe prognose gemaakt voor 2025 -2028. Dit resulteert in een bijstelling van de budgetten. Er worden meer lasten  gemaakt voor aankopen van reisdocumenten. Hier tegenover staan aan de baten kant de verkopen van deze reisdocumenten.

15

Indexatie uit HLTsamen kaderbrief

31

Subtotaal

46

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

0

Geen verschillen.

0

Totaal 7. Burgerzaken

-15

-15

Totaal lasten

3.425

3.425

Baten

Verschil

Toelichting

Bedrag

Thema 1. Vitaliteit

5.1 Sportbeleid en activering

3

Overige verschillen.

3

5.2 Sportaccommodaties

-517

De afronding van de SPUK MEOZ heeft geresulteerd in een terugbetaling aan het rijk. Deze terugbetaling is in 2025 verwerkt en ook één op één doorbelast aan de sportbedrijven. Dit is in 2025 ook zo verwerkt in de begroting. De SPUK MEOZ is afgerond en komt ook niet meer terug in 2026. 

-314

Inkomsten op doorbelasting publieke heffingen zijn in 2026 geactualiseerd en zorgen voor hogere baten.

-200

Overige verschillen.

-3

Subtotaal

-517

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

0

Geen verschillen.

0

5.6 Media

23

Overige verschillen.

23

7.1 Volksgezondheid

46

In 2026 is de rijksbijdrage voor de brede SPUK GALA minder dan in 2025. Dit gaat gepaard met lagere lasten.

46

Totaal 1. Vitaliteit

-445

-445

Thema 2. Zorg voor elkaar

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

1

Overige verschillen.

1

Totaal 2. Zorg voor elkaar

1

1

Thema 3. Werk en inkomen

6.3 Inkomensregelingen

184

Actualisatie van de Rijksbijdrage BUIG

184

Totaal 3. Werk en inkomen

184

184

Thema 4. Opgroeien en opvoeden

4.2 Onderwijshuisvesting

230

De bijdrage welke de gemeente Lisse ontvangt voor de internationale schakelklas zijn voor het jaar 2026 nog niet geraamd omdat deze nog niet bekend zijn. In de tussenrapportage 2026 worden deze verwerkt.

230

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

54

In de OAB termijn 2022-2026 heeft de gemeente Lisse een reserve opgebouwd. Deze overheveling zit in het jaar 2025. Bij de jaarrekening zal bekeken worden wat de reserve dan is en het restant worden meegenomen naar 2026.

47

Overige verschillen.

7

Subtotaal

54

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

0

0

6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd

0

0

Totaal 4. Opgroeien en opvoeden

284

284

Thema 5. Thuis als basis

6.811 Beschermd wonen (WMO)

-396

In 2025 zijn de baten aangepast voor beschermd wonen aan de regionale begroting 2025. Per saldo leidt dit in de begroting 2025 tot een negatief resultaat van 73K die uit de reserve maatschappelijke zorg wordt gedekt. In 2026 is de begroting budgetneutraal  opgenomen.  

-396

Subtotaal

-396

6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

5

In 2025 zijn de baten aangepast voor beschermd wonen aan de regionale begroting 2025. Per saldo leidt dit in de begroting 2025 tot een negatief resultaat van 73K die uit de reserve maatschappelijke zorg wordt gedekt. In 2026 is de begroting budgetneutraal  opgenomen.  

5

Subtotaal

5

Totaal 5. Thuis als basis

-391

-391

Thema 6. Passende ondersteuning

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

267

Statushouders Specifieke Uitkering in 2025 zijn de budgetten in de tussenrapportage aangepast aan de laatst afgegeven beschikking. Hiertegenover staan ook lasten.  

267

Subtotaal

267

Totaal 6. Passende ondersteuning

267

267

Thema 7. Burgerzaken

0.2 Burgerzaken

-138

Voor de budgetten van de verkoop reisdocumenten is een nieuwe prognose gemaakt voor 2025 -2028. Dit resulteert in een bijstelling van de budgetten.

-138

Totaal 7. Burgerzaken

-138

-138

Totaal baten

-238

-238

Saldo voor resultaatbestemming

3.183

3.183

Reserves

Verschil

Toelichting

Bedrag

Toevoegingen reserves

-3.144

Per 31 december 2025 worden de reserves Accommodatiebeleid en Huisvesting onderwijs opgeheven. In de begroting 2025 zijn nog stortingen opgenomen voor deze twee reserves.

-3.144

Onttrekkingen reserves

21.067

Per 31 december 2025 worden de reserves Accommodatiebeleid en Huisvesting onderwijs opgeheven. In de begroting 2025 zijn nog onttrekkingen opgenomen voor deze twee reserves.

3.718

Per 31 december 2025 worden de reserves Accommodatiebeleid en Huisvesting onderwijs opgeheven. In de begroting 2025 is de vrijval van het restantsaldi van beide reserves opgenomen.

18.622

In de begroting 2025 zijn diverse onttrekkingen opgenomen aan de reserve Overhevelingen. Dit zijn budgetten die de Slotwijziging en de  Programmarekening 2024 zijn overgeheveld naar 2025. Deze zijn niet opgenomen in de begroting 2026.

161

In de begroting 2025 is een onttrekking opgenomen voor de tijdelijke verlenging van het schooljongerenwerk.

53

In de begroting 2025 is een onttrekking opgenomen aan de reserve Maatschappelijke zorg.

73

In de begroting 2026 is een onttrekking opgenomen voor 2 strategische opgaven: Subsidies en de Bibliotheek.

-60

In de begroting 2026 is een structurele onttrekking aan de algemene reserve ter dekking van de extra jeugdzorg uitgaven van € 1,5 miljoen.

-1.500

Subtotaal onttrekking reserves

21.067

Totaal reserves

17.922

Totaal reserves

17.922

Saldo na resultaatbestemming

21.110

Saldo na bestemming

21.110

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:29:09 met de export van 12/23/2025 11:19:11