Paragrafen

Paragraaf Verbonden partijen

Inleiding
Verbonden partijen zijn samenwerkingspartners waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft en medeverantwoordelijkheid draagt (mede-eigenaarschap). Van een financieel belang is sprake indien de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in het geval van faillissement van de verbonden partij en/of als de financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente. Van bestuurlijk belang is sprake als de gemeente (in de persoon van een wethouder, raadslid of ambtenaar) zeggenschap kan uitoefenen via een zetel in het bestuur of stemrecht.

Verbonden partijen kunnen zowel publiekrechtelijke (gemeenschappelijke regelingen) als privaatrechtelijke (stichtingen, verenigingen, NV’s en BV’s) organisaties zijn. Vanwege de risico’s die de gemeente in verband met dat mede-eigenaarschap loopt, geldt voor deze partijen een bijzonder sturings- en beheersingsysteem ( governance ). Vanwege de gemeentelijke belangen in de verbonden partijen hebben deze een bijzondere status.

Deze paragraaf behandelt, conform artikel 15 uit het BBV, de algemene visie over het inschakelen van een verbonden partij, de ontwikkelingen die er spelen en de voorgeschreven lijst van verbonden partijen.

Uitgangspunt van de nota Verbonden Partijen, is dat tot oprichting van en deelneming in stichtingen, verenigingen et cetera, wordt besloten indien dat noodzakelijk is voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang en de doelmatigheid daarmee wordt bevorderd.

Welke ontwikkelingen spelen er?

Stand van zaken wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr)

Met ingang van 1 juli 2022 is een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in werking getreden. Deze wijziging heeft als doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen en de kaderstellende en controlerende rol van gemeenteraden, provinciale staten en algemene besturen van waterschappen in relatie tot gemeenschappelijke regelingen te versterken. Om de kaderstellende en controlerende rol van de volksvertegenwoordiging beter in te kunnen vullen en de democratische legitimatie te verbeteren wordt met deze wetswijziging een aantal aanpassingen en aanvullingen geïntroduceerd op de al bestaande wettelijke bevoegdheden en instrumenten.

De wijzigingen van de Wgr zijn onder te verdelen in drie categorieën:
1. De versterking van de positie van gemeenteraden bij besluitvorming in gemeenschappelijke regelingen.
2. De introductie van aanvullende controle-instrumenten voor gemeenteraden.
3. Het verbeteren van de positie van gemeenteraden met betrekking tot het functioneren van de regeling.

Overzicht met verbonden partijen
De lijst van verbonden partijen bevat de informatie zoals is aangegeven in artikel 15 van het BBV, waarbij deze zijn onderverdeeld in de vier categorieën: gemeenschappelijke regelingen; vennootschappen en coöperaties; stichtingen en verenigingen, en overige verbonden partijen;

Per verbonden partij wordt duidelijk gemaakt wat het belang is dat de gemeente heeft, maar ook welk openbaar belang daarmee wordt gediend en hoe groot dat belang is. Daarbij vermeldt deze lijst de financiële informatie over de verbonden partijen en eventuele risico's voor de gemeente.

De paragraaf is niet gericht op het gemeentelijk mede-opdrachtgeverschap dat zich richt op de prestaties van de verbonden partij, als bijdrage aan de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente. Die rol wordt vormgegeven vanuit de reguliere begrotingsprogramma’s, net zoals dat gebeurt voor de andere samenwerkingspartners, niet zijnde verbonden partijen.

Het onderstaande overzicht bevat de geprognosticeerde cijfers 2026 voor zover deze bekend zijn op het moment van schrijven.

Totaaloverzicht bijdragen aan verbonden partijen

Naam

Begroot 2025

Begroot 2026

1.

Gemeenschappelijke regelingen

HLTsamen

€ 17.986.423

€ 18.830.119

Holland Rijnland

€ 341.920

€ 327.867

Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Bollenstreek

€ 14.946.600

€ 14.470.800

Werkvoorzieningschap Kust, Duin- en Bollenstreek / Provalu

€ 2.205.000

€ 2.329.000

Regionale dienst openbare gezondheidszorg Hecht Hollands Midden

€ 1.660.743

€ 1.626.000

Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM)

€ 1.856.401

€ 1.867.522

Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland

€ 195.517

€ 265.287

Regeling omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

€ 894.000

€ 829.344

Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek (VAB)

€ 206.444

€ -

Samenwerking Belastingen Bollenstreek

€ 580.663

€ 552.254

2.

Vennootschappen en coöperaties

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

€ 0

€ 0

Duin- en waterbedrijf Zuid-Holland (Dunea)

€ 0

€ 0

Alliander N.V.

€ 0

€ 0

De Meerlanden N.V.

€ 2.664.276

€ 3.001.917

Greenport Ontwikkelingsmaatschappij B.V. (GOM)

€ 0

€ 0

3.

Stichtingen en verenigingen

Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK)

€ 16.587

€ 173.307

4.  Overige verbonden partijen

Totaal

€ 43.968.484

€ 44.557.667

1.

Gemeenschappelijke regelingen

HLTsamen

Vestigingsplaats

Hillegom

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

Daarmee biedt de werkorganisatie een kwalitatief, hoogwaardige, efficiënte en innovatieve dienstverlening aan de 'klanten' van de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen.

Bestuurlijk belang

Het bestuur bestaat uit zes leden van de drie gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen. Het ene lid is een wethouder en het andere lid is de burgemeester per gemeente.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse bijdrage volgens in het bedrijfsplan opgenomen verdeelsleutel.

Financieel belang

Een eventueel nadelig saldo van de gemeenschappelijke regeling wordt gedekt door aanvullende bijdragen op basis van deze verdeelsleutel.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

2.000

2.000

Vreemd vermogen

12.653

12.202

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

Uitvoering geven aan het bedrijfsplan vastgesteld in de raden van de aangesloten gemeenten. Focus ligt op het
gebied van Kwaliteit, Kostenreductie, Kwetsbaarheid en de verbeterde Strategische positie.

Overige informatie

Holland Rijnland

Vestigingsplaats

Leiden

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

Holland Rijnland is een samenwerking van en voor dertien gemeenten in het hart van de Randstad. Deze gemeenten werken vanuit een gezamenlijke strategische visie op de verdere ontwikkeling van de regio om de kwaliteit van wonen, werken, ondernemen en recreëren van burgers, bedrijven en instellingen in het gebied te bevorderen.

Bestuurlijk belang

Elke gemeente vaardigt twee personen af, plus een mogelijk DB-lid. Het aantal leden is echter niet van invloed op de stemverhouding. Voor elke 10.000 inwoners wordt één stem uitgebracht, met een minimum van twee stemmen. Daardoor kan het aantal stemmen per gemeente variëren . Lisse heeft 9 stemmen. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 8 leden.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

2.739

4.614

Vreemd vermogen

33.409

33.409

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

Met de Regionale Investeringsagenda wordt een brug geslagen van ambitie naar uitvoering. Met de gemeenten wordt samen gewerkt aan de ontwikkeling van de regio op het gebied van mobiliteit, energie, economie en groen en blauw. Met de RIA wordt uitvoeringskracht  gecreëerd, positioneert de regio zich richting hogere overheden en andere belanghebbenden. De RIA bestaat uit een projectenportefeuille van veertien projecten en een Thematisch Fonds. Aan de hand van deze projecten wordt  stapsgewijs gewerkt aan het realiseren van deze regionale ambities. De RIA telt veertien projecten in de projectenportefeuille. Onze rol in de projecten is enerzijds die
van aanjager, coördinator of facilitator, afhankelijk wat gevraagd wordt, In een aantal projecten treedt Holland Rijnland als ambtelijk opdrachtgever op en een enkele (doorfietsroutes) als regisseur.

Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Bollenstreek

Vestigingsplaats

Lisse

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

Individuele voorzieningen op het gebied van werk, inkomen en zorg.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit twee wethouders per deelnemende gemeente en het dagelijks bestuur uit één wethouder per deelnemende gemeente.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse bijdrage grotendeels gebaseerd op werkelijke verstrekkingen. De kosten van PW en LKS worden naar rato van de BUIG budgetten toegerekend aan de gemeente.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

0

0

Vreemd vermogen

7.655

7.619

Resultaat

0

0

Risico's

Een risico voor de gemeenten is enerzijds de bijdrage van de gemeenten in de exploitatielasten van de ISD en anderzijds de uitvoering van een open-einderegeling door de ISD, waar de gemeenten de financiële lasten van dragen.

Ontwikkelingen

Er vinden aanbestedingen plaats (of hebben plaatsgevonden) voor hulp bij het huishouden, begeleiding, hulpmiddelen, woningaanpassingen en trapliften. De belangrijkste onzekerheid in de begroting 2026 zijn de financiële consequenties van deze aanbestedingen.
Op basis van de realisatie 2024 en de prognose op basis van toename van de afgelopen jaren  is de  verwachting dat het aantal uitkeringsgerechtigden in 2026 iets toeneemt. Wel is de verwachting dat het aantal loonkostensubsidies stijgt, wat een positief signaal is.

Overige informatie

Werkvoorzieningschap Kust, Duin- en Bollenstreek / Provalu

Vestigingsplaats

Voorhout

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

De gemeenschappelijke Regeling Kust-, Duin- en Bollenstreek (GR KDB) met uitvoeringorganisatie Provalu zet zich in om mensen met en zonder arbeidsbeperking aan een duurzame baan te helpen. Dit doen zij door mensen professioneel te begeleiden, te scholen, te bemiddelen en met werkgevers mee te denken en hen te adviseren.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit één wethouder per deelnemende gemeente en het dagelijks bestuur uit wethouders uit drie gemeenten.

Jaarlijkse bijdrage

De kosten van Wet sociale werkvoorziening en van Beschut werken worden over de deelnemende gemeente verdeeld op basis van (verwachte) realisatie.
De kosten van Re-integratie worden over de deelnemende gemeente verdeeld op basis van het aantal bijstandsuitkeringen (50%) en het aantal huishoudens met een laag inkomen (50%) per gemeente.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

5.269

4.506

Vreemd vermogen

1.250

2.014

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waarvoor maatregelen getroffen moeten worden. De GR KDB beschikt over voldoende weerstandscapaciteit om eventuele risico’s te kunnen dekken. De weerstandsvermogen ratio moet gelijk of groter zijn dan 1. De GR KDB heeft een weerstandsvermogen ratio van 6,85 wat uitstekend is.

Ontwikkelingen

In 2023 is de Meerjarenvisie Provalu 2030 vastgesteld. In 2024 is het daaruit volgende implementatieplan vastgesteld. Dit plan heeft als doel om Provalu te verstevigen als toekomstbestendig sociaal ontwikkelbedrijf. In 2026 wordt er verder gewerkt aan de uitvoering van het plan.

Regionale dienst openbare gezondheidszorg Hecht Hollands Midden

Vestigingsplaats

Leiden

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

De Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg (Hecht) Hollands Midden heeft ten doel de belangen te behartigen van de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg, de volksgezondheid en de ambulancezorg.

Hecht Hollands Midden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en het welbevinden van de burgers in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de achttien deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur bestaat uit zeven leden, van wie geen afkomstig uit de gemeente Lisse.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners.

Financieel belang

De kosten van HECHT Hollands Midden worden gedragen door de deelnemende gemeenten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

1.039

2.316

Vreemd vermogen

52.309

62.511

Resultaat

0

0

Risico's

- In tegenstelling tot de meeste gemeenten begroot Hecht de loonkosten van medewerkers niet op eindschaal maar op werkelijk verwachte kosten. Hierdoor kunnen jaarlijkse tredenverhogingen tot een knelpunt leiden in de personeelslasten.
- De vaste omvang van vakantieuren worden cf. BBV niet gekapitaliseerd op de balans; bij uittreden van personeel kan dit leiden tot een extra last in het boekjaar.
- Politieke ontwikkelingen kunnen ook lopende het begrotingsjaar invloed hebben op de taken en de financiering hiervan.
- De ontwikkeling van de toestroom van vluchtelingen, de opdracht aan Hecht hierin en de wijze waarop die gefinancierd wordt.
- Mogelijk heeft de financiële druk op de begroting van de gemeenten ook invloed op de afname van de aanvullende diensten (schil 3 taken). De impact is bij het stellen van de begroting niet bekend en is dan ook nog niet meegenomen in de begroting.
- Om de taakstelling te realiseren zullen kosten gemaakt worden. Deze frictiekosten bestaan onder andere uit het aanbieden van werk naar werk trajecten, trainingen maar ook mogelijk WW-verplichtingen die ontstaan door het opzeggen van contracten. Deze frictiekosten zijn niet voorzien in de begroting van 2026.

Ontwikkelingen

Overdracht GHOR naar de Veiligheidsregio
Per 1 januari 2025 is de GHOR overgedragen aan de Veiligheidsregio en is de bijdrage voor het GHOR-bureau uit de begroting van Hecht verdwenen. Omdat Hecht bepaalde taken zoals die van de DPG en crisisbeheersing blijft uitvoeren, wordt een deel van het budget in 2026 weer teruggeschoven naar Hecht, waarbij de transitie budgetneutraal verloopt.
Resultaat cao-onderhandelingen nog niet verwerkt
De resultaten van de cao-onderhandelingen voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen zijn nog niet in de begroting verwerkt. In de begroting is voorlopig een loonindexatie van 2,1% opgenomen.
Bezuinigingen op de publieke gezondheidszorg
Het kabinet heeft een bezuiniging van €300 miljoen aangekondigd op het programma voor infectieziektebestrijding en pandemische paraatheid. Hecht neemt daarom maatregelen om de inzet op pandemische paraatheid in 2026 af te bouwen, tenzij structurele financiering alsnog beschikbaar komt.
Ontheemden uit Oekraïne
De bestaande regelingen voor ontheemden uit Oekraïne blijven in 2026 van kracht, terwijl gewerkt wordt aan een uniforme bekostigingssystematiek met een passend takenpakket. Dit moet zorgen voor duidelijke en eenduidige financiering en verantwoordelijkheden.
Aanpassingen Rijksvaccinatieprogramma
Het rijksvaccinatieprogramma wordt uitgebreid met een RSV-vaccinatie voor baby’s, die vanaf najaar 2025 gestart kan worden en gefactureerd wordt in 2025 en 2026. Daarnaast veranderen vier vaccinatiemomenten voor betere bescherming tegen mazelen en kinkhoest, wat organisatorische aanpassingen en mogelijke kostenstijgingen bij Hecht veroorzaakt.
Aanbesteding medische arrestantenzorg
De aanbesteding voor medische arrestantenzorg is niet aan Hecht gegund, waardoor deze taken vanaf 1 januari 2026 naar een andere partij gaan. De gevolgen voor andere bedrijfsvoeringstaken zoals lijkschouw en forensische medische expertise worden nog onderzocht en zijn nog niet verwerkt in de begroting.

Overige informatie

Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM)

Vestigingsplaats

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

In de Veiligheidsregio Hollands Midden werken hulpverleningsdiensten en gemeenten samen aan de veiligheid. Ze bereiden zich voor op rampen en ernstige ongelukken. Daarnaast nemen ze maatregelen om toenemende risico's beter te beheersen.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. De 18 burgemeesters uit de regio Hollands Midden vormen samen het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden. Het Dagelijks Bestuur is samengesteld uit 6 burgemeesters.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

6.455

6.222

Vreemd vermogen

86.847

79.335

Resultaat

5.548

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

Nieuw Regionaal Risicoprofiel VRHM, Beleidsplan 2020-2023 en Crisisplan:
Eind 2019 wordt het nieuwe beleidsplan vastgesteld door het bestuur van de veiligheidsregio.
Dit strategisch beleidsplan geeft richting aan de inspanningen door de veiligheidsregio en beschrijft de te behalen prestaties. Het beleidsplan dient mede gebaseerd te zijn op een door het bestuur van de veiligheidsregio vastgesteld risicoprofiel. Het risicoprofiel geeft niet alleen inzicht in waarschijnlijkheid en impact van risico’s, maar ook de rol in het bijbehorende netwerk en inzicht in (risico- en crisis) beheersmaatregelen. Het risicoprofiel vormt de basis en de twee plannen dienen ter input voor het op te stellen crisisplan (crisisbeheersingsorganisatie). In het crisisplan worden de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de hulpverleningsdiensten vastgelegd voor de bestrijding van rampen en crisis.

Overige informatie

Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland

Vestigingsplaats

Leiden

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling/publiek belang

Het behartigen van de belangen van de (13) deelnemende gemeenten voor een goede, doelmatige uitvoering van bedrijfsvoeringstaken op basis van de Jeugdwet en optioneel op andere terreinen binnen het Sociaal Domein.  

Bestuurlijk belang

Alle jeugdhulp wethouders van de deelnemende gemeenten zitten in het bestuur van de gemeenschappelijke regeling.

Jaarlijkse bijdrage

Kostenverdeling gemeenten na rato gebruik jeugdzorg.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

423

0

Vreemd vermogen

0

0

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

Na oprichting heeft de Serviceorganisatie Zorg (SO Zorg) ingezet op inrichting van de primaire processen en professionalisering van de bedrijfsvoering. Dit blijft de Serviceorganisatie Zorg in 2026 voortzetten en intensiveren.

In 2026 voert de SO Zorg extra taken uit vanuit de maatregelen vanuit de Taskforcemaatregelen. Dit gaat om doorontwikkeling van de signaleringsfunctie en van de dashboards.

Ook werkt de SO Zorg aan volledige aansluiting van de gemeente Alphen aan den Rijn per januari 2027. Alphen aan den Rijn neemt nu alleen gesloten jeugdhulp, gedwongen jeugdhulp en crisishulp af van de jeugdhulpregio Holland Rijnland. Vanaf 2027 omvat dat ook de segmenten 1 t/m 6 (gespecialiseerde jeugdhulp). De aansluiting komt voort uit de nieuwe wet Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg. Daarin worden gemeenten verplicht om regionaal samen te werken bij de inkoop van specialistische jeugdzorg. De wet legt ook de indeling van de jeugdhulpregio’s vast. Bij Algemene maatregel van bestuur (AmvB) wordt vastgelegd  welke zorgvormen in regionaal verband moeten worden ingekocht. Om een 'robuuste' regio te zijn moeten Alphen aan den Rijn en Holland Rijnland volledig samen inkopen. De wet Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg komt voort uit de afspraken in de Hervormingsagenda Jeugd.

Overige informatie

Regeling omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

Vestigingsplaats

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

Uitvoering van de VTH-A taken (Vergunningverlening, Toezicht&Handhaving en Advies) volgens de Wet milieubeheer en de Wet bodembescherming en Besluit Bodemkwaliteit.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. De stemverhouding wordt jaarlijks vastgesteld door het AB en is afhankelijk van de gemeente bijdrage in versus totale begroting. Het dagelijks bestuur bestaat uit 5 leden waarvan 1 afkomstig uit de gemeente Lisse. Het algemeen bestuur bestaat uit 25 leden waarvan 2 bestuursleden afkomstig uit de gemeente Lisse.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse bijdrage op basis van uren.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

1.702

1.013

Vreemd vermogen

14.391

14.595

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

In 2026 gaat de ODWH verder met het verbeteren van de robuustheid (kwalitatief en financieel). Verder zal er ingespeeld worden op nieuwe ontwikkelingen en wordt er verder gewerkt aan het uitzetten van de strategie voor langere termijn. De samenwerking met andere omgevingsdiensten in Zuid Holland zorgt voor versterking van individuele diensten.

Overige informatie

Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek (VAB)

Vestigingsplaats

Voorhout

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

De VAB verzorgt voor de bollen6 gemeenten de overslag en afvoer van verbrandbaar en composteerbaar/vergistbaar afval.

Bestuurlijk belang

Algemeen bestuur: 1 wethouder
Dagelijks bestuur: 1 wethouder

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage.

Financieel belang

Een eventueel nadelig saldo van de gemeenschappelijke regeling wordt gedekt door aanvullende bijdragen op basis van een verdeelsleutel.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

218

259

Vreemd vermogen

17.398

18.299

Resultaat

0

35

Risico's

Er wordt een nieuw overslagstation gebouwd op het huidige VAB terrein.  

Ontwikkelingen

Het overslagstation van de VAB aan de ’s Gravendamseweg 75 in Voorhout wordt compleet vervangen en vernieuwd. De besluitvorming in de raad met betrekking tot budget is al genomen. Voor de bouw en exploitatie is samen met de Meerlanden een gezamenlijke BV opgericht, MeerVAB.

Overige informatie

Samenwerking Belastingen Bollenstreek

Vestigingsplaats

Noordwijk

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

Belastingen Bollenstreek (gBB) verricht voor een aantal gemeenten de uitvoeringswerkzaamheden van de gemeentelijke belastingen: wet WOZ, aanslagoplegging, invordering, kwijtschelding en bezwaarschriften.

Bestuurlijk belang

De portefeuillehouders Belastingen van de colleges van de deelnemers komen tenminste eenmaal per jaar in vergadering bijeen voor overleg en afstemming over deze gemeenschappelijke regeling.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. De financiële gegevens zijn onderdeel van de financiële gegevens van de centrumgemeente Noordwijk.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

0

0

Vreemd vermogen

0

0

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

Geen.

2.

Vennootschappen en coöperaties

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Vestigingsplaats

Den Haag

Rechtsvorm

Vennootschappen en coöperaties

Doelstelling/publiek belang

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Bestuurlijk belang

De gemeente is voor 0,33% aandeelhouder. De raad van bestuur en de directie bestaan beiden uit 3 leden waarvan geen leden afkomstig uit de gemeenten.

Jaarlijkse bijdrage

Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden.

Financieel belang

Jaarlijks wordt dividend verstrekt over de in het bezit zijnde aandelen. De BNG is een NV. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026*

31-12-2026

Eigen vermogen

4.777.000

Vreemd vermogen

123.164.000

Resultaat

294.000

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar excellente kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. De BNG Bank is de vierde bank van Nederland.

* Cijfers Jaarverslag 2024

Duin- en waterbedrijf Zuid-Holland (Dunea)

Vestigingsplaats

Zoetermeer

Rechtsvorm

Vennootschappen en coöperaties

Doelstelling/publiek belang

Dunea produceert en levert aan circa 1,38 miljoen klanten lekker en betrouwbaar drinkwater in het westelijk deel van Zuid-Holland.

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid welke niet afkomstig uit de gemeente Lisse.

Jaarlijkse bijdrage

Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden.

Financieel belang

De gemeente heeft 68.313 aandelen tegen een nominale waarde van € 5. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de NV. Dunea keert geen dividend uit.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026*

31-12-2026

Eigen vermogen

265.051

Vreemd vermogen

661.301

Resultaat

6.600

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

Dunea voert vaak innovatieve projecten uit om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en eisen, of om processen verder te optimaliseren zoals schone maaswaterketen, uitbreiding waterzuivering, samenwerking waterketen en verbinding aan greenport.

* Cijfers Jaarverslag 2024

Alliander N.V.

Vestigingsplaats

Arnhem

Rechtsvorm

Vennootschappen en coöperaties

Doelstelling/publiek belang

Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij.

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder. De raad van bestuur bestaat uit 3 leden waarvan geen bestuursleden afkomstig uit de gemeente Lisse.

Jaarlijkse bijdrage

Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden.

Financieel belang

Jaarlijks keert Alliander 45% van het resultaat uit in dividend aan de aandeelhouders. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de N.V.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026*

31-12-2026

Eigen vermogen

6.038.000

Vreemd vermogen

6.908.000

Resultaat

976.000

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

De economische groei is een uitdaging en de overgang naar een duurzaam energiesysteem komt steeds meer opstoom. Alliander bevindt zich in een uitdagende periode om dit met alle stakeholders te realiseren. Samen slimme oplossingen bedenken zodat de energievoorziening betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar blijft voor iedereen.

Overige informatie

* Cijfers Jaarverslag 2024

De Meerlanden N.V.

Vestigingsplaats

Hoofddorp

Rechtsvorm

Vennootschappen en coöperaties

Doelstelling/publiek belang

De Meerlanden werkt samen met een aantal gemeenten aan een schone en duurzame leef- en werkomgeving. Dit doen zij door de gemeenten schoon, heel en veilig te houden en door afval innovatief in te zamelen en te verwerken.

Bestuurlijk belang

Algemeen bestuur: 1 wethouder
Dagelijks bestuur: geen

Jaarlijkse bijdrage

Geen jaarlijkse bijdrage, enkel interne opdrachtverstrekking

Financieel belang

De gemeente Lisse bezit 10.670 aandelen (6,47%) van de totale 164.915 aandelen.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

34.848

37.189

Vreemd vermogen

49.367

51.668

Resultaat

0

0

Risico's

De Meerlanden heeft geen winstoogmerk, dus wanneer op de markt een grote prijsschommeling voorkomt, kan dit gevolgen hebben voor de winst cq. dividenduitkering.

Ontwikkelingen

Meerlanden, als overheids NV, verzorgt steeds meer diensten op basis van uniforme tarieven. Dit betekent dat de aangesloten gemeenten eenzelfde bedrag betalen voor eenzelfde dienst. Daarnaast investeert Meerlanden (in beleid en uitvoering) in een verdere ontwikkeling naar een circulaire economie en breiden ze uit op het gebied van werkzaamheden in de openbare ruimte.

Overige informatie

Greenport Ontwikkelingsmaatschappij B.V. (GOM)

Vestigingsplaats

Hillegom

Rechtsvorm

Vennootschappen en coöperaties

Doelstelling/publiek belang

GOM is een uitvoeringsorganisatie zonder publiekrechtelijke taken. Bij GOM zijn vijf Duin- en Bollenstreekgemeenten betrokken. De regio Holland Rijnland en meer in het bijzonder het gebied van de Duin- en Bollenstreek heeft een sterke internationale concurrentiepositie in de tuinbouwsector waar het gaat om bloemen, bollen en vaste planten. Partijen willen deze internationale concurrentiepositie behouden, uitbouwen en versterken door een integrale gebiedsontwikkeling waarbij vorm en inhoud wordt gegeven aan een integrale ruimtelijke herstructurering van het gebied van de Duin- en Bollenstreek. De herstructurering van de Greenport vraagt een integrale en bovenlokale aanpak.

Bestuurlijk belang

Lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 1 wethouder per deelnemende gemeente.

Jaarlijkse bijdrage

Er is geen sprake van een jaarlijks bijdrage.

Financieel belang

De gemeente heeft zich (evenals de andere vier deelnemende gemeenten) garant gesteld voor een bedrag van 7 miljoen.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

325

325

Vreemd vermogen

17.650

17.650

Resultaat

0

0

Risico's

Met inachtneming van de kapitaalinbreng van de gemeenten (€ 325.000), de € 10 miljoen bijdrage van Holland Rijnland uit het regionale investeringsfonds (RIF) voor de Greenport en een nader te bepalen deel van de € 20 miljoen uit het RIF voor de regionale groenstructuur, de toegekende FES-gelden, eventuele provinciale- en rijksbijdragen, eventuele andere subsidies en de opbrengst uit de verkoop van gronden en woningbouwtitels is het uitgangspunt van de GOM een budgettair neutraal eindresultaat. De gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen hebben zich - ieder afzonderlijk evenals de andere twee deelnemende gemeenten - garant gesteld voor een bedrag van € 7 miljoen.

Ontwikkelingen

In 2026 wordt uitvoering gegeven aan het Meerjarenprogramma 2024-2028.

Overige informatie

3.

Stichtingen en verenigingen

Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK)

Vestigingsplaats

Heemstede

Rechtsvorm

Stichtingen en verenigingen

Doelstelling/publiek belang

Stichting RIJK is een samenwerkingsorganisatie tussen gemeenten om financiële, kwalitatieve en procesmatige voordelen voor haar leden te halen. Daarnaast wordt inkoop als strategisch en tactisch instrument ingezet ter ondersteuning van de beleidsdoelstellingen van de gemeente.

Bestuurlijk belang

Gemeentesecretaris in het Algemeen bestuur.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. Deze is ondergebracht bij HLTsamen

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2026

31-12-2026

Eigen vermogen

1.005

1.005

Vreemd vermogen

595

595

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. De stichting kent een eigen weerstandsvermogen die jaarlijks beoordeeld wordt.

Ontwikkelingen

Door verloop van medewerkers gaat veel kennis en ervaring verloren. Ook als het gaat om inkopen. Daarnaast neemt de controle op de rechtmatigheid van inkopen toe.
Om alle inkopen voldoende professioneel te laten verlopen is training van medewerkers van essentieel belang.

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:29:09 met de export van 12/23/2025 11:19:11