Paragrafen

Paragraaf Financiering

Inleiding
De financieringsfunctie dient uitsluitend de publieke taak. Het beleid valt binnen de kaders die zijn gesteld in de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido). Centraal in deze Wet staan transparantie en risicobeheersing. Om inzicht te geven in de manier waarop de gemeente dit doet en een beeld te geven van de stand van zaken gaan we in deze paragraaf in op de ontwikkelingen rond de gemeentelijke financiering, het te voeren beleid op dit gebied en de risico’s die we daarbij lopen.  
Het treasurystatuut is verankerd in artikel 15 van de Financiële beheersverordening 2014 en bevat de beleidsmatige infrastructuur van de treasuryfunctie in de vorm van uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten.
Welke ontwikkelingen spelen er?
Renteontwikkelingen
De Europese Centrale Bank (ECB) heeft de basisherfinancieringsrente per 11 juni 2025 van 2,40% verlaagd naar 2,15%. De basisherfinancieringsrente is de rente waartegen banken, voor de duur van één week, geld kunnen lenen van de centrale bank. Momenteel (augustus 2025) bedraagt de geldmarktrente voor aan te trekken driemaands kasgeldleningen 2,05%. De vergoedingen bij het Schatkistbankieren staan op 1,93%. De kapitaalmarktrente voor aan te trekken leningen voor looptijden van 5 en 10 jaar zonder renteherziening bedraagt momenteel respectievelijk 2.65% en 3,00%. De verwachting is dat deze rentetarieven iets zullen stijgen.
Gemeentelijke ontwikkelingen
Gezien de investeringsvoornemens zal de benodigde hoeveelheid kort geld en lang geld in 2026 toenemen, waarbij de kasgeldlimiet zal worden overschreden. Hiervoor zal deels lang geld moeten worden aangetrokken als de verwachting is dat langer dan 3 kwartalen het kasgeldlimiet wordt overschreden.
Liquiditeitsprognoses
Wekelijks stellen we liquiditeitsprognoses voor de korte termijn op om tijdig in te spelen op schommelingen in de liquiditeit. Jaarlijks stellen we een à twee liquiditeitsprognoses op met een horizon van vier jaar.
Garantiestelling leningen en verstrekken van leningen
Ons beleid is leningen of garanties uit hoofde van de 'publieke taak' alleen te verstrekken aan partijen die de gemeenteraad heeft goedgekeurd. Daarbij winnen we vooraf informatie in over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij. Indien een andere voorziening beschikbaar is, verstrekt de gemeente uitsluitend aanvullend een lening of garantie.
Risicobeheer
Het risicobeheer is gericht op het beperken van financiële risico’s. In het treasurystatuut zijn richtlijnen en limieten opgenomen, die de basis vormen voor alle transacties op dit gebied. Ons beleid is voornamelijk gebruik te maken van veilige en inzichtelijke financiële instrumenten.
De Wet fido geeft normen voor het beperken van risico’s. De belangrijkste risicocategorie is het renterisico, waarvan de kasgeldlimiet en de renterisiconorm belangrijke richtlijnen zijn ter beperking van renterisico’s.
De kasgeldlimiet heeft betrekking op leningen met een rentetypische looptijd tot één jaar. Het totaal van deze leningen mag niet meer bedragen dan 8,5% van de totale lasten op de begroting. De renterisiconorm heeft betrekking op leningen met een rentetypische looptijd vanaf één jaar.
De verplichte aflossingen en renteherzieningen op deze leningen mogen niet meer bedragen dan 20% van de totale lasten op de begroting. Het doel van deze normen is het risico te beperken wanneer bij herfinanciering van de leningen een rentestijging leidt tot financiële problemen.
Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet is het wettelijke maximum aan leningen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar. De kasgeldlimiet staat toe om in 2026 de financieringsbehoefte tot een bedrag van € 6,9 miljoen te dekken met kortlopende leningen. Zodra wij deze limiet voor een langere periode (meer dan een half jaar) dreigen te overschrijden, trekken wij een langlopende lening aan of vragen wij (onderbouwd) toestemming aan de provincie om gedurende een bepaalde periode de limiet te mogen overschrijden.

Kasgeldlimiet (bedragen x € 1000)

2026

2027

2028

2029

Begrotingstotaal lasten

81.095

79.988

79.565

79.237

Maximaal toegestane kasgeldlimiet (8,5% van begrotingstotaal lasten)

6.893

6.799

6.763

6.735

Gemiddeld saldo vlottende korte schuld en vlottende middelen

6.000

6.000

6.000

6.000

Ruimte onder kasgeldlimiet

893

799

763

735

Ruimte kasgeldlimiet per kwartaal
(bedragen x € 1.000)

1e kw

   2e kw

3e kw

4e kw

1

Begrotingstotaal lasten

81.095

81.095

81.095

81.095

2

Kasgeldlimiet (Begroting 2024)

6.893

6.893

6.893

6.893

3

Gemiddelde netto vlottende schuld (+), danwel gemiddelde overschot vlottende middelen (-)

537

2.358

4.179

6.000

4

Ruimte onder kasgeldlimiet

6.356

4.535

2.714

8.93

Renterisiconorm

Renterisiconorm (bedragen x € 1.000)

2026

2027

2028

2029

1

Renteherziening op langlopende schuld o/g

0

0

0

0

2

Te betalen aflossingen

4.105

4.273

4.508

4.510

3

Renterisico (1 en 2)

4.105

4.273

4.508

4.510

4

Renterisiconorm

16.219

15.998

15.913

15.847

5a

Ruimte onder risiconorm

12.114

11.725

11.405

11.337

5b

Overschrijding risiconorm

4a

Begrotingstotaal lasten

81.095

79.988

79.565

79.237

4

Renterisiconorm 20% van begrotingstotaal

16.219

15.998

15.913

15.847

Financieringsbehoefte
Per 1 januari 2026 houden we boekhoudkundig rekening met een financieringstekort van € 6,4 miljoen (2025: € 4,3 miljoen tekort). Dit is een uitkomst van de geprognosticeerde balans. Er is een meer gedetailleerde liquiditeitsprognose voor de lange termijn gemaakt op basis van verwachte inkomsten en uitgaven gedurende 2026 t/m 2029.

Financieringsbehoefte (bedragen x € 1.000)

1-1-2026

1-1-2027

1-1-2028

1-1-2029

1

Reserves en voorzieningen

29.504

32.290

30.676

29.343

2

Langlopende leningen

83.482

82.377

83.104

85.596

3

Totaal vaste financieringsmiddelen

112.986

114.667

113.780

114.939

4

Boekwaarde investeringen, incl. voorraden grond

119.430

121.566

122.472

124.013

5

Financieringstekort/overschot (3 – 4)

-6.444

-6.899

-8.691

-9.074

Verstrekte leningen
Ons beleid is leningen en garanties alleen te verstrekken aan partijen die de gemeenteraad heeft goedgekeurd uit hoofde van de publieke taak. Wij gaan hier terughoudend mee om, waarbij garantieverlening de voorkeur heeft.

Verstrekte leningen

Begin

Verstrekt

Aflossingen

Eind

Bedragen x € 1.000

2026

2026

2026

2026

Stichting Jenaplanscholen

6

6

FC Lisse

75

               15

60

Stg. Expl. Gebouw 't Speelkwartier

          233

          233

Stichting Volkshuisvesting Nederland (SVn)

5.142

5.142

Hypotheken gemeentepersoneel

2.065

50

2.015

Totaal

7.521

65

7.456

Rentemethodiek
In het BBV is opgenomen dat de paragraaf financiering van de begroting en jaarrekening naast de beleidsvoornemens en het gerealiseerde beleid ten aanzien van het risicobeheer van de financieringsportefeuille ook verplicht inzicht moet geven in:

- de rentelasten uit externe financiering;
- het renteresultaat;
- de wijze van rentetoerekening.

Door onderstaand overzicht en toelichting in de paragraaf financiering op te nemen wordt invulling gegeven aan deze verplichting.

Renteomslag

1-1-2025

1-1-2026

1-1-2027

1-1-2028

1-1-2029

Restant korte financiering

0

6.500.000

6.500.000

6.500.000

6.500.000

Restant lange financiering

72.584.945

83.482.090

82.377.256

83.104.158

85.596.053

Totaal externe financiering

72.584.945

89.982.090

82.377.256

89.604.158

92.096.053

Gewogen gemiddeld rentepercentage externe financiering

2,0%

1,5%

1,5%

1,5%

1,5%

tbv rente eigen vermogen (nvt)

a1. De externe rentelasten over de korte financiering

+

0

0

0

0

0

a2. De externe rentelasten over de lange financiering

+

1.514.731

1.459.574

1.344.838

1.287.165

1.201.052

b.   De externe rentebaten

-/-

159.240

159.240

159.240

159.240

159.240

Totaal door te rekenen externe rente 

1.355.491

1.300.334

1.185.598

1.127.925

1.041.812

c1. De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend

-/-

0

0

0

0

0

c2. De rentelasten van projectfinanciering

-/-

0

0

0

0

0

c3. De rentebaten van doorverstrekte leningen (projectfinanciering)

+

0

0

0

0

0

Saldo door te rekenen externe rente

1.355.491

1.300.334

1.185.598

1.127.925

1.041.812

d1. Rente over eigen vermogen

+

0

0

0

0

0

d2. Rente over voorzieningen (gewaardeerd op contante waarde)

+

0

0

0

0

0

De aan taakvelden toe te rekenen rente

1.355.491

1.300.334

1.185.598

1.127.925

1.041.812

e.  De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag)

-/-

1.570.817

1.383.640

1.630.548

1.667.070

1.665.854

f.   Renteresultaat op het taakveld treasury

-215.326

-83.305

-444.950

-539.146

-624.042

Boekwaarde activa tbv renteomslag, excl. verstrekte leningen

94.802.594

114.110.012

115.080.733

116.687.053

114.537.824

Omslagrenteberekening

1,43%

1,14%

1,03%

0,97%

0,91%

Na afronding

1,50%

1,00%

1,00%

1,00%

1,00%

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:29:09 met de export van 12/23/2025 11:19:11