Algemeen
Deze paragraaf bevat, overeenkomstig het BBV, een overzicht van het beleid over de lokale heffingen, de relevante ontwikkelingen die van invloed zijn op de tarieven, en een verantwoording over de mate waarin tarieven kostendekkend zijn, inclusief de uitgangspunten die daarbij zijn gehanteerd. Daarnaast presenteren wij een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen, de lokale lastendruk en een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid. In de Gemeentewet en een aantal bijzondere wetten is geregeld welke heffingen (belastingen en retributies) een gemeente mag opleggen. De gemeenteraad bepaalt welke van die heffingen daadwerkelijk worden geheven en de hoogte ervan.
Belastingen
De Gemeentewet geeft een limitatieve (uitputtende) opsomming van de belastingen die een gemeente mag heffen. Tegenover een belasting staat geen rechtstreekse individuele tegenprestatie van de overheid. De opbrengsten dienen als algemeen dekkingsmiddel. De gemeente Lisse heft de volgende belastingen: onroerendezaakbelastingen (OZB), roerendezaakbelastingen (RZB), toeristenbelasting, hondenbelasting en precariobelasting (als vergoeding voor het innemen of gebruik van openbare grond).
Rechten
Rechten zijn betalingen voor een geleverde of een bewezen dienst. Hiervan zijn de tarieven in principe volledig kostendekkend. Het is niet toegestaan een meer dan kostendekkend tarief te hanteren. In Lisse heffen we afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges en marktgeld als rechten.
In de raadsvergadering van december 2025 worden de belastingverordeningen 2026 voor de bijstelling van de tarieven voorgelegd.
Actuele ontwikkelingen
Belastinghervormingen
In het kader van de nieuwe financieringssystematiek voor het Gemeentefonds wordt door de minister van BZK en de staatssecretaris van Financiën gekeken naar de mogelijkheid voor een groter eigen belastinggebied. Er is onderzoek naar invoering van twee nieuwe belastingen namelijk, planbatenheffing en grondbelasting ter bevordering van de woningbouw. Verder wordt een maximum voor de stijging van de OZB genoemd. De planning was om dit in 2026 te realiseren. Inmiddels is het kabinet demissionair en de herstructurering van het Gemeentefonds is nog niet afgerond. Het onderwerp is controversieel verklaard waardoor alleen een nieuw kabinet er verder meer kan. De vervolgstappen om te komen tot belastinghervormingen en groter eigen gemeentelijk belastinggebied worden afgewacht.
Financiële uitgangspunten
In overeenkomst met de Kadernota 2026 houden we voor belastingen en retributies rekening met een verhoging van 25%. In de kadernota 2026 is gekozen voor de bestuurlijke maatregel procentuele verhoging diverse belastingen met 25% om het structurele begrotingstekort te verlagen.
Voor de heffingen geldt dat een compensatie alleen aan de orde is als dit binnen de grenzen van kostendekkendheid blijft. Voor de retributies geldt het uitgangspunt dat deze 100 procent kostendekkend zijn.
Voor de woonlasten (OZB, Afvalstoffenheffing en Rioolheffing) geldt dat de lasten voor de inwoner met gemiddeld maximaal 2,7% stijgen ten opzichte van 2024. De OZB-eigenaren woningen wordt extra verhoogd met 1,5 procent om de effecten van de waardestijging in relatie tot de korting op de algemene uitkering te compenseren.
Overzicht lokale heffingen
In het volgende overzicht worden de opbrengsten van de lokale heffingen weergegeven.
Bedragen x € 1.000 | |||
Berekening kostendekkendheid leges en rechten | Rekening | Begroting | Begroting |
|---|---|---|---|
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 |
Onroerende zaakbelasting | 7.571 | 8.216 | 8.563 |
Roerende zaakbelasting | 4 | 3 | 4 |
Toeristenbelasting | 118 | 133 | 166 |
Hondenbelasting | 126 | 115 | 144 |
Precariobelasting | 16 | 27 | 33 |
Totaal niet bestedingsgebonden | 7.214 | 8.494 | 8.910 |
Secretarieleges | 531 | 483 | 676 |
Leges omgevingsvergunningen | 1.095 | 793 | 941 |
Marktgelden | 9 | 13 | 16 |
Afvalstoffenheffing | 4.823 | 5.441 | 5.421 |
Rioolrechten | 1.996 | 2.134 | 2.246 |
Totaal bestedingsgebonden | 8.453 | 8.864 | 9.301 |
Totaal | 16.287 | 17.358 | 18.210 |
Wet waardering onroerende zaken (WOZ)
De vastgestelde WOZ-waarde vormt de grondslag voor de onroerendezaakbelastingen (OZB), de Waterschapsomslag gebouwd (geheven bij woning- of bedrijfspandbezitters in het gebied van het waterschap) en het huurwaardeforfait voor de inkomstenbelasting. De WOZ-administratie is een basisregistratie. De waarden worden op grond van de WOZ jaarlijks herzien. De Waarderingskamer schat de marktontwikkeling voor woningen op een stijging van 9 procent. Voor niet-woningen wordt de waardeontwikkeling geschat op een stijging van 2 procent.
Onroerendezaakbelastingen
De tarieven van de OZB worden gebaseerd op de WOZ-waarde en de geraamde opbrengsten in de begroting. De aanslag OZB 2026 wordt berekend over de waardebepaling per 1 januari 2025. Belastingen Bollenstreek volgt de marktontwikkeling en houdt bij het bepalen van de tarieven rekening met de ontwikkeling van de WOZ-waarde.
Naast de indexatie van de OZB met 2,7% stijgt de OZB met de korting op de algemene uitkering op basis van de waardeontwikkeling van de woningen en niet-woningen. Dit betekent een stijging van 1,5% boven op de reguliere indexatie.
De ontwikkeling van de OZB-tarieven in de afgelopen jaren:
% van de WOZ-waarde | ||||
Omschrijving | Van wie | 2024 | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|---|
Woningen | Eigenaar | 0,0968% | 0,1075% | 0,1120% |
Niet-woningen | Eigenaar | 0,2349% | 0,2603% | 0,2712% |
Niet-woningen | Gebruiker | 0,2369% | 0,2641% | 0,2752% |
Bij de vaststelling van de OZB-verordening in december wordt de waardeprognose per 1 januari 2025 bepaald. Dit om een juist percentage van de heffingsmaatstaf te kunnen vaststellen en de geraamde opbrengsten te garanderen, inclusief de uitgangspunten. Daarom zijn in bovenstaande tabel nog niet de definitieve percentages voor 2026 opgenomen.
Roerendezaakbelasting
Roerendezaakbelasting wordt geheven over roerende woon- en bedrijfsruimte, ofwel: verplaatsbare objecten die desondanks duurzaam aan een plaats verbonden zijn, denk bijvoorbeeld aan woonboten. De waarde van de objecten is de heffingsgrondslag. De tarieven en voorwaarden zijn gelijk aan die van de onroerendezaakbelastingen.
Toeristenbelasting
We heffen toeristenbelasting op personen die in de gemeente verblijven en niet als ingezetene ingeschreven staan in de Basisregistratie personen. Degene die het verblijf faciliteert (hotelhouder, huisvester arbeidsmigrant, B&B of campinghouder) is de belastingplichtige. De tarieven zijn verhoogd met 25 procent conform is besloten in de kadernota 2026 (Maatregelen bestuurlijke keuzes: Procentuele verhoging diverse belastingen 25%).
Tarieven toeristenbelasting | |||
2024 | 2025 | 2026 | |
Kampeermiddel | € 1,81 | € 2,53 | € 3,16 |
Overige accommodatie | € 2,95 | € 3,25 | € 4,05 |
Hondenbelasting
Wie een hond heeft, betaalt hiervoor hondenbelasting. De tarieven zijn verhoogd met de vastgestelde 25 procent conform is besloten in de kadernota 2026 (Maatregelen bestuurlijke keuzes: Procentuele verhoging diverse belastingen 25%).
Tarieven hondenbelasting | |||
2024 | 2025 | 2026 | |
Voor de eerste hond | € 97,92 | € 101,52 | € 126,00 |
Voor de tweede en iedere volgende hond | € 152,64 | € 158,28 | € 198,00 |
Per kennel | € 398,52 | € 413,28 | € 516,60 |
Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor het innemen of gebruiken van de openbare grond. De tarieven zijn verhoogd met 25 procent conform is besloten in de kadernota 2026 (Maatregelen bestuurlijke keuzes: Procentuele verhoging diverse belastingen 25%).
Leges en rechten
In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de legesopbrengsten waar nodig verhoogd met 25 procent conform is besloten in de kadernota 2026 (Maatregelen bestuurlijke keuzes: Procentuele verhoging diverse belastingen 25%).
De tarieven voor de reisdocumenten en rijbewijzen zijn aangepast aan de vastgestelde maximum tarieven. De bouwleges zijn geactualiseerd op basis van de laatste meerjaren prognoses van de aanvragen van de bouwvergunningen. Hieronder geven we inzicht in de kostendekkendheid van de leges.
Bedragen x € 1.000 | |||
Berekening kostendekkendheid leges en rechten | |||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|
Taakveld burgerzaken | 1.148 | 1.146 | 1.110 |
Taakveld wonen en bouwen | 1.355 | 1.197 | 1.256 |
Kosten | 2.503 | 2.344 | 2.366 |
Toe te rekenen kosten | |||
Overhead | 265 | 270 | 282 |
Btw | 436 | 440 | 438 |
Totale kosten | 3.204 | 3.054 | 3.085 |
Opbrengsten leges burgerzaken | 531 | 483 | 676 |
Opbrengsten leges omgevingsvergunningen | 1.095 | 793 | 941 |
Totale opbrengsten | 1.626 | 1.276 | 1.617 |
Kostendekkingspercentage | 51% | 42% | 52% |
Toelichting:
- Onder de leges vallen de kosten van burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen en vergunningverlening Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
- De omgevingsvergunningen zijn ondergebracht bij het taakveld wonen en bouwen. De opbrengsten zijn de leges voor omgevingsvergunningen en welzijnstoetsing. De leges zijn aangepast aan de nieuwe Omgevingswet bij de inwerkingtreding op 1 januari 2024.
- De lasten in het taakveld zijn exclusief btw. Omdat het btw-compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het gemeentefonds, is toerekening van de btw geoorloofd.
- De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op de taakvelden. De totale kosten van bedrijfsvoering vallen onder de overhead.
Marktgelden
De tarieven zijn verhoogd met 25 procent conform is besloten in de kadernota 2026 (Maatregelen bestuurlijke keuzes: Procentuele verhoging diverse belastingen 25%).
Hieronder geven we inzicht in de kostendekkendheid van de marktgelden.
Bedragen x € 1.000 | |||
Berekening kostendekkendheid marktgelden | |||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|
Taakveld bedrijvenloket (markt) | 35 | 36 | 37 |
Toe te rekenen kosten | |||
Overhead | 4 | 4 | 4 |
Btw | 7 | 8 | 8 |
Totale (netto) kosten | 46 | 48 | 49 |
Opbrengsten marktgelden | 9 | 13 | 16 |
Kostendekkingspercentage | 19% | 27% | 33% |
Toelichting:
Taakveld bedrijfsloket, onderdeel straatmarkten'.
a. De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op het taakveld. De totale kosten van bedrijfsvoering vallen onder de overhead.
b. De lasten in het taakveld zijn exclusief btw. Omdat het btw-compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het gemeentefonds, is toerekening van de btw geoorloofd.
Afvalstoffenheffingen
De tarieven voor de huishoudens zijn maximaal kostendekkend en in overeenstemming met de beleidsuitgangspunten is de afvalstoffenheffing verhoogd naar kostendekkendheid. Ook de kosten voor het ophalen van grofvuil zijn, in overeenstemming met het beleidsuitgangspunt dat de heffing 100% kostendekkend moet zijn. Bij het vaststellen van de belastingverordeningen in december worden de tarieven bepaald op basis van de laatst bekende gegevens.
Tarieven afvalstoffenheffing | |||
|---|---|---|---|
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 |
Meerpersoonshuishouden | € 512,52 | € 558,00 | € 557,16 |
Eenpersoonshuishouden | € 382,68 | € 416,64 | € 416,04 |
Grofvuil ophalen, grof afval tot 0,5 m3 | € 45,00 | € 45,00 | € 45,00 |
Hieronder geven we inzicht in de kostendekkendheid van de afvalkosten.
Bedragen x € 1.000 | |||
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing | |||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|
Lasten taakveld afval | 3.658 | 3.991 | 4.051 |
Baten taakveld afval | 430 | 268 | 412 |
Kosten | 3.228 | 3.723 | 3.639 |
Toe te rekenen kosten | |||
Overhead | 411 | 459 | 485 |
Btw | 807 | 880 | 897 |
Afvoeren veegvuil | 219 | 209 | 230 |
Kwijtschelding | 158 | 170 | 170 |
Totale (netto)kosten | 4.823 | 5.441 | 5.421 |
Opbrengsten afvalstoffenheffing | 4.823 | 5.441 | 5.421 |
Kostendekkingspercentage | 100% | 100% | 100% |
Toelichting:
Het taakveld afval.
a. De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op het taakveld. De totale kosten van bedrijfsvoering vallen onder de overhead.
b. De lasten in het taakveld zijn exclusief btw. Omdat het btw-compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het gemeentefonds, is toerekening van de btw geoorloofd.
c. Bij de berekening van de baten wordt een derde van de kosten van het taakveld straatreiniging toegerekend aan de heffing afvalstoffenheffing. De kosten worden mede gemaakt om zwerfafval te verwijderen en terug te dringen.
d. Het is geoorloofd om het bedrag aan gegeven kwijtscheldingen te compenseren in het tarief.
e. In de baten van 2024 en 2026 is rekening gehouden met een onttrekking aan de voorziening Reiniging. Dit zorgt voor een schommelend beeld in de baten van het taakveld afval.
Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven ter bestrijding van de kosten van de gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater). De opbrengst van de rioolheffing is gebaseerd op 100 procent dekking van de kosten. Bij het vaststellen van de belastingverordeningen in december worden de tarieven bepaald op basis van de laatst bekende gegevens.
Tarieven rioolheffing woningen en niet-woningen | ||||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | |
|---|---|---|---|---|
Gebruiker perceel | € 178,44 | € 185,04 | € 189,72 | |
Hieronder geven we inzicht in de kostendekkendheid van de rioolkosten.
Bedragen x € 1.000 | |||
Berekening kostendekkendheid rioolheffing | |||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|
Lasten taakveld riolering | 1.313 | 1.313 | 1.402 |
Baten taakveld riolering | 0 | 0 | 0 |
Kosten | 1.313 | 1.313 | 1.402 |
Toe te rekenen kosten | |||
Overhead | 156 | 156 | 168 |
BTW | 370 | 370 | 360 |
Afvoeren veegvuil | 209 | 209 | 230 |
Kwijtschelding | 86 | 86 | 86 |
Totale (netto)kosten | 2.133 | 2.133 | 2.246 |
Opbrengsten rioolheffing | 2.133 | 2.133 | 2.246 |
Kostendekkingspercentage | 100% | 100% | 100% |
Toelichting:
Het taakveld riolering en water.
a. De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op het taakveld. De totale kosten van bedrijfsvoering vallen onder de overhead.
b. De lasten in het taakveld zijn exclusief btw. Omdat het btw-compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het gemeentefonds, is toerekening van de btw geoorloofd.
c. Bij de berekening van de baten wordt een derde van de kosten van het taakveld straatreiniging toegerekend aan de heffing rioolrecht. De kosten worden mede gemaakt om verstoppingen in het rioolstelsel te voorkomen.
d. Het is geoorloofd om het bedrag aan gegeven kwijtscheldingen te compenseren in het tarief.
Kwijtscheldingen
De gemeente kan gehele of gedeeltelijke kwijtschelding verlenen aan inwoners die niet in staat zijn de belastingaanslag te betalen. In de ministeriële regeling Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 zijn hiervoor de regels vastgelegd. Deze regeling geldt ook voor de gemeentelijke heffingen (art. 255 Gemeentewet). In de Regeling kwijtschelding Lisse is bepaald dat kwijtschelding kan worden verleend voor de OZB, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing.
De gemeenteraad heeft een beperkt aantal keuzen voor kwijtschelding, waaronder de criteria voor de kosten van bestaan. De kwijtscheldingsnorm is bepaald op 100 procent van de geldende bijstandsnorm en wordt jaarlijks met de belastingverordeningen bevestigd.
Waar mogelijk voeren we een automatische toets voor kwijtschelding uit. Van inwoners die dat jaar kwijtschelding hebben gekregen, toetsen we het volgende jaar of de inkomens- en vermogenssituatie is gewijzigd. Bij gelijkblijvende omstandigheden wordt automatisch kwijtschelding verleend.
Bedragen x € 1.000 | ||||
Toegekende en ingeschatte kwijtscheldingen lokale heffingen | ||||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | |
|---|---|---|---|---|
Kwijtscheldingen rioolheffing | 66 | 86 | 86 | |
Kwijtscheldingen afvalstoffenheffing | 158 | 170 | 170 | |
Kwijtscheldingen OZB | - | - | - | |
Totaal kwijtscheldingen | 224 | 256 | 256 | |
Woonlasten Regio 2025
Onder de gemeentelijke woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een bepaalde gemeente betaalt aan OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing.
Gemeente | OZB woningen | OZB niet woningen | Reinigings-heffing | Rioolheffing | Woonlasten huurder (afval en riool) | Woonlasten eigenaar OZB riool en afval | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Haarlemmermeer | 0,0684% | 0,4723% | € 498 | € 178 | € 676 | € 1.067 | |
Teylingen | 0,0863% | 0,5486% | € 437 | € 191 | € 628 | € 1.112 | |
Katwijk | 0,1174% | 0,6659% | € 385 | € 175 | € 560 | € 1.188 | |
Noordwijk | 0,0830% | 0,8761% | € 494 | € 209 | € 703 | € 1.208 | |
Hillegom | 0,0870% | 0,5367% | € 517 | € 248 | € 765 | € 1.213 | |
Lisse | 0,1075% | 0,3441% | € 558 | € 185 | € 743 | € 1.283 | |
Leiden | 0,1133% | 0,3405% | € 484 | € 219 | € 703 | € 1.322 | |
Heemstede | 0,0814% | 0,8088% | € 456 | € 292 | € 748 | € 1.433 | |
Oegstgeest | 0,1232% | 0,2798% | € 489 | € 269 | € 758 | € 1.606 | |
Bloemendaal | 0,1114% | 0,7315% | € 570 | € 313 | € 883 | € 2.117 | |
* Bron: Coelo.nl | |||||||
Tabel kengetallen woonlasten
Overeenkomstig regelgeving (BBV) is de verplichte tabel belastingcapaciteit opgenomen.
Woonlasten | Jaarrekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 500 | € 540 | € 563 |
|---|---|---|---|---|
B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 178 | € 185 | € 190 |
C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | € 513 | € 558 | € 557 |
D | Eventuele heffingskorting | € 0 | € 0 | € 0 |
E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | € 1.191 | € 1.283 | € 1.310 |
F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | € 994 | € 994 | €1.053 |
Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100% | 120% | 129% | 124% | |
