De omgevingsvisie is de kapstok voor programma 2 (Leefomgeving) en programma 3 (Bedrijvigheid) voor de begroting. De beleidsdoelstellingen op het gebied van mobiliteit, wonen, gebiedsontwikkeling, openbare ruimte en duurzaamheid zijn in de paragrafen van programma 2 (Leefomgeving) uitgewerkt.
Duurzaamheid
Met de omgevingsvisie sturen wij aan op een duurzame, toekomstbestendige gemeente. Het doel daarvan is dat ook toekomstige generaties kunnen voorzien in hun eigen behoeften. Dit ligt in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en de Europese en nationale doelstellingen die daaruit voortkomen. In die duurzame, toekomstbestendige gemeente draagt de energievoorziening niet meer bij aan klimaatverandering. De biodiversiteit blijft behouden en wordt versterkt door bescherming van de ecosystemen. De omgeving is gezond ook bij extreme weer. Materialen zijn zoveel mogelijk afkomstig uit hernieuwbare bronnen en worden steeds zo hoogwaardig mogelijk hergebruikt. Hierbij is ruimschoots aandacht voor klimaatadaptatie.
Ja, mits principe bij initiatieven
Een belangrijk deel van de werkzaamheden die we binnen het fysieke domein uitvoeren, hebben te maken met initiatieven van inwoners of ondernemers. Bijvoorbeeld door de aanvraag van een omgevingsvergunning of het indienen van een principeverzoek. Wij werken met de omgevingsvisie op basis van het ja, mits principe. Dit betekent dat een initiatief mogelijk is als er een bijdrage geleverd wordt aan de ambities van de omgevingsvisie.
Integraal werken
Bij ruimtelijke procedures zijn vaak meerdere disciplines betrokken. Een bouwproject heeft bijvoorbeeld gevolgen voor bereikbaarheid en parkeren. Om te zorgen voor een integrale afweging werken we met intaketafels. Hier bespreken we plannen, zodat de initiatiefnemer een integraal advies krijgt. Alle beleidsterreinen, planvorming en vergunningen leveren hieraan een bijdrage.
Regionale samenwerking
Binnen Holland Rijnland en de Duin- en Bollenstreek werken we samen met onze buurgemeenten aan het bereiken van onze gezamenlijke doelstellingen voor de leefomgeving. Dat doen we bijvoorbeeld op het gebied van wonen, landelijk gebied en duurzame greenport, mobiliteit, RES, warmte, economie en brede welvaart o.a. via de Regionale Investeringsagenda (RIA) Holland Rijnland. Naast de activiteiten zoals benoemd in de paragrafen leveren we een bijdrage door actief deel te nemen aan gezamenlijke overleggen en bijeenkomsten (ambtelijk en bestuurlijk).
Aandacht voor inwoners, ondernemers en de raad
Binnen het fysieke domein werken we indien mogelijk van buiten naar binnen. Dat betekent dat we vragen van inwoners en ondernemers zo snel mogelijk willen beantwoorden. Voor de inhoudelijke beantwoording van vragen, stelt elk team dat werkzaam is binnen het fysieke domein, capaciteit beschikbaar. Hetzelfde geldt voor de beantwoording van schriftelijke en technische vragen uit de raad.
Uitvoering wettelijke taken
Binnen het fysieke domein hebben we als gemeente wettelijke taken die we uit moeten voeren. Vergunningverlening en het beheer van de Buitenruimte zijn daar voorbeelden van. Er wordt jaarlijks een inschatting gemaakt van het aantal verwachte vergunningaanvragen. Dit aantal kan in de praktijk echter sterk fluctueren en is bijvoorbeeld afhankelijk van ontwikkelingen rond woningbouw- en infrastructurele projecten. Maar bijvoorbeeld ook het digitaal ter beschikking stellen van data of het tijdig reageren op verzoeken die in het kader van de Wet open overheid gedaan worden.
Nu voor het inhuren van derden en het laten uitvoeren van onderzoeken door externe bureaus, het budget is verlaagd, zullen Mobiliteit, Planvorming (Gebiedsontwikkeling) en Beheer (Openbare ruimte) voor deze werkzaamheden mogelijk naar de raad moeten om krediet aan te vragen. Dit vergt ambtelijk capaciteit dat resulteert in minder (beschikbare) uren voor het reguliere werk.
De uitdaging om in de komende jaren, waar minder budget beschikbaar zal zijn door het verlagen dan wel schrappen van budget én dezelfde kwaliteit te bieden, is er één om rekening mee te houden.
