Programma 2 Leefomgeving

Wonen

Woningbouw in Lisse: naar een evenwichtig en duurzaam woningaanbod. 

Lisse biedt een aangename plek om dorps te wonen centraal in de Bollenstreek. We willen dat dit ook in de toekomst kan voor alle doelgroepen. Maar de woningmarkt staat onder druk, er is een flinke woningbouwopgave. Vergrijzing en kleinere huishoudens zorgen voor een grotere vraag naar kleinere en levensloopbestendige woningen. Het beleid richt zich op langer zelfstandig wonen en het bieden van tijdelijke en nieuwe woonvormen.  
Hoe kunnen we in 2026 bijdragen aan het realiseren van de doelen uit de Omgevingsvisie Lisse "Samen werken aan een levendig Lisse"?  

De vraag naar woningen in Lisse is groot. Om de woningbouwopgave aan te pakken en het bouwtempo te versnellen heeft het Rijk hierin een regierol genomen. Deze nieuwe rol heeft onder andere geleid tot Nationale Prestatieafspraken en een Nationale Woon- en Bouwagenda. Hierin is vastgelegd dat 65% van het aantal nieuwbouwwoningen in het betaalbare segment moet worden gebouwd. Ook zijn landelijk 35 regionale woondeals gesloten tussen overheden, woningcorporaties, bouworganisaties, huurders, netbeheerders en drinkwaterbedrijven. De Regionale Realisatieagenda Wonen Holland Rijnland omvat belangrijke afspraken tot 2030 over tempo, aantallen, locaties en prijssegmenten voor nieuwbouwwoningen. Vanuit dat beleid en kaders zijn ook regionaal afspraken gemaakt en vastgelegd in de Regionale Woonagenda. Tot 2030 werken partijen met elkaar samen aan de uitvoering via woon- en versnellingstafels om knelpunten op te lossen en de woningbouwproductie te versnellen.    

Sinds het Rijk de regierol op de volkshuisvesting heeft opgepakt, is en wordt een veelheid aan beleidsplannen en wetgeving opgesteld en stimuleringsmaatregelen getroffen: de Wet goed verhuurderschap, de Wet betaalbare huur, de Wet versterking regie volkshuisvesting en de wijziging van de Huisvestingswet die de mogelijkheden voor lokale toewijzing van om huur- en koopwoningen verruimt. 

De wet Versterking regie volkshuisvesting die naar verwachting per 2026 in werking treedt, zorgt voor de wettelijke verankering van alles wat op het gebied van volkshuisvesting in gang is gezet. Het wet geeft het rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zo hebben overheden meer grip op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, kan er sneller gebouwd worden en kunnen kwetsbare mensen met urgentie een woning krijgen.  
Op regionaal en lokaal niveau is een sterkere focus op wonen en zorg (met name voor ouderen) en de huisvesting van aandachtsgroepen de komende tijd cruciaal. 

In 2026 vervangen we de Woonagenda door een Volkshuisvestingsprogramma onder het regime van de Omgevingswet. Het Volkshuisvestingsprogramma  een nieuw kader om te sturen op de grote woningbouwopgave in onze gemeente.
Dit programma gaat over de woningbouw en woningbouwprogrammering, balans in de woningvoorraad, woonbehoefte van aandachtsgroepen, leefbaarheid en verduurzaming.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN? 

Doel: 

Ruimte bieden aan een gevarieerde woningvraag 

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? 

Activiteit 

Activiteit omschrijving 

A1 

We maken jaarlijks een woningbouwprogramma (kwantitatief en kwalitatief) en stemmen dit regionaal af, om lokaal en regionaal de gewenste toename van de woningvoorraad te realiseren. 

A2 

We zetten in op een continue bouwstroom, zodat de ontwikkeling van de woningvoorraad meegroeit met de ontwikkeling van de woningbehoefte. 
We werken verder aan de ontwikkeling van een diverse bouwlocaties waaronder project Geestwater. 

A3 

We passen lokaal maatwerk toe bij de toewijzing van sociale huurwoningen om zoveel mogelijk doorstroom binnen de huidige voorraad te realiseren. Zo kunnen meer huishoudens in een voor hen passende woning gaan wonen.

A4 

We onderzoeken en faciliteren (tijdelijke) woonmogelijkheden voor specifieke doelgroepen in Lisse onder andere voor spoedzoekers. 

A5 

Samen met de gemeenten in de subregio (Hillegom, Teylingen en Noordwijk) verkennen we mogelijkheden voor 12 nieuwe standplaatsen voor woonwagens.

A6 

We vragen waar mogelijk rijkssubsidies en provinciale subsidies aan. Deze subsidies helpen onder andere om meer sociale huurwoningen en middenhuurwoningen te bouwen en om de woningbouw te versnellen.  

A7

We starten met een pilot om te komen tot het opstellen van een leegstandsaanpak en leegstandsverordening.

A8 

We voeren het plan van aanpak 'integrale aanpak arbeidsmigranten' uit en daarmee dragen we zorg voor: 
1. Een verbeterde registratie van EU-arbeidsmigranten in de Basisregistratie Personen (BRP). De uitvoering van de werkzaamheden voor deze pijler is belegd bij het team Burgerzaken en maakt geen deel uit van deze opdracht. 
2. Voldoende woonruimte voor EU- arbeidsmigranten; 
3. Handhaven op woon- en verblijfssituaties die niet aan de voorschriften voldoen; 
4. Stimuleren van taal en participatie.

 

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN? 

Doel: 

Woonwijken en woningen klaar voor de toekomst 

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?  

Activiteit 

Activiteit omschrijving 

B1 

Bij nieuwbouwprojecten ligt de focus op klimaatadaptief, circulair, energieneutraal en natuurinclusief.  

B2 

We zetten in op verduurzaming van de bestaande woningvoorraad (huur en koop) door onder andere het inzetten van energiecoaches.

B3 

We verstrekken duurzaamheidsleningen waarmee bewoners -onder gunstige voorwaarden- energiebesparende maatregelen in en aan de woning kunnen financieren.  

 

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN? 

Doel: 

Lang zelfstandig wonen als onderdeel van de gemeenschap (passend woonaanbod bij iedere levensfase).

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? 

Activiteit 

Activiteit omschrijving 

C1 

We geven uitvoering aan het Volkshuisvestingsprogramma 2026-2030. De visie op wonen met zorg maakt onderdeel uit van het Volkhuisvestingsprogramma.

C2

In lijn met de afspraken uit de Regionale Realisatieagenda Holland Rijnland (regionale woondeal) en de Regionale Woonagenda zetten we bij de programmering en realisatie van nieuwbouw in op minimaal ‘tweederde betaalbaar’. Van de nieuwbouwwoningen moet minimaal 30% sociale huur en 35% middenhuurwoningen en betaalbare koopwoningen zijn.

C3

We maken met onze partners Woonstichting Stek en Stichting Huurdershart prestatieafspraken over voldoende beschikbare woningen, betaalbaarheid, voldoende woningen voor diverse doelgroepen, voorraadbeheer en verduurzaming, duurzame woningen, wonen met zorg en de huisvesting van aandachtsgroepen. De gemaakte afspraken voeren we uit, monitoren en evalueren we.

C4 

We maken andere woonvormen mogelijk. Waarbij de focus ligt op kleine woningen/appartementen voor 1 of 2-persoonshuishoudens (specifiek voor jongeren en starters, zoals friendswoningen) en woningen voor ouderen (nultredenwoningen, zorggeschikte woningen en geclusterde woonvormen dichtbij voorzieningen, zoals het Knarrenhof. Dit bevordert de doorstroming. 

C5 

We verstrekken jaarlijks startersleningen, zodat starters hun eerste stap op de koopmarkt kunnen zetten. Bij nieuwbouwontwikkelingen zetten we in op voldoende woningaanbod voor starters. 

 

SAMENWERKINGSPARTNERS 

Verbonden partijen 

Overige samenwerkingspartners 

Holland Rijnland  
Omgevingsdienst West Holland 

Woonstichting Stek  
Huurdershart
Huurders Holland Rijnland  
Holland Rijnland Wonen 
Zorgaanbieders  
Energiecoöperatie  
Energiecoaches 

 
Voor informatie over de verbonden partijen wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:29:09 met de export van 12/23/2025 11:19:11