Onze inwoners zijn naar vermogen actief in onze samenleving, in de vorm van betaalde arbeid, vrijwilligerswerk of anderszins, en hebben voldoende inkomen voor hun levensonderhoud
We vinden het belangrijk dat onze inwoners in hun levensonderhoud kunnen voorzien om mee te kunnen doen in onze samenleving. De meeste inwoners werken en redden zich goed. Sommige inwoners hebben de hulp nodig van de gemeente om te voorkomen dat werkloosheid of armoede, leiden tot zorgen over inkomen, schulden en sociale uitsluiting. We willen dat de kinderen in gezinnen met (dreigende) armoede veilig opgroeien, gelijke kansen krijgen en op tijd gezien worden, bijvoorbeeld in het onderwijs. We weten dat lang geldzorgen hebben, leidt tot chronische stress, gezondheidsproblemen en dus minder denk- en doevermogen. Daardoor wordt meedoen aan de samenleving en het oplossen van problemen nog moeilijker. Informatie en hulp moet daarom makkelijk toegankelijk zijn. Een vraag om hulp vereist een integraal plan op maat. Bestaanszekerheid als basis maakt de inzet op de andere opgaven van deze agenda effectiever.
Trends en ontwikkelingen
Doorontwikkeling Provalu naar sociaal ontwikkelbedrijf
De doelgroep van Provalu (en alle andere werkbedrijven in het land) is aan het veranderen. Om ervoor te zorgen dat er een solide vangnet blijft bestaan voor inwoners voor wie werken niet vanzelfsprekend is, is het noodzakelijk om de infrastructuur en dienstverlening aan te passen. In de afgelopen jaren is er een toekomstvisie en een bijbehorend implementatieplan opgesteld richting 2030 waarin de weg naar een toekomstbestendig sociaal ontwikkelbedrijf wordt uitgetekend. Zo komt er onder andere een grotere focus te liggen op de verbinding met reguliere werkgevers, de arbeidsmarktregio en het onderwijs.
In 2026 wordt er verder gewerkt aan het implementeren van de vier hoofdinitiatieven uit het implementatieplan: Het oprichten van een arbeidsdiagnose centrum, het ontwikkelen en verbreden van de leerlijnen, het creëren van extra tijdelijke dienstverbanden voor inwoners uit het doelgroepenregister en het werken aan de positionering van Provalu en de werkgeversbenadering.
Vroegsignalering
Nog steeds sluiten nieuwe partners zich aan bij de vroegsignalering. Dit geeft een groter bereik en betekent automatisch een stijging van het aantal signalen. Vroegsignalering is daarmee een belangrijk instrument om in een zo vroeg mogelijk stadium inwoners met (dreigende) schuldenproblematiek te bereiken.
Nieuwe Participatiewet
In 2025 heeft de Tweede Kamer de Participatiewet in Balans aangenomen. Deze nieuwe Participatiewet stelt de menselijke maat en vertrouwen centraal. Ook biedt de wet meer ruimte voor maatwerk.
Samen met de ISD Bollenstreek worden de effecten van de nieuwe wet verder uitgewerkt.
In de Maatschappelijke agenda Lisse: Leven Lang Meedoen staan de meerjarige ambities benoemd:
Onze ambitie: wat willen we bereiken?
|
|---|
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Zo veel mogelijk inwoners zijn in staat in hun eigen inkomen te voorzien. |
|---|---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | |
Activiteit | Activiteit omschrijving |
A1 | We werken aan de vier hoofdinitiatieven uit het implementatieplan van de meerjarenvisie Provalu. Hiermee werken wij aan een toekomstbestendig sociaal ontwikkelbedrijf. |
A2 | We bieden met het werkcentrum Holland Rijnland ondersteuning aan inwoners die op zoek zijn naar (ander) werk of scholing. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Inwoners hebben de basisvaardigheden om te kunnen werken en meedoen. |
|---|---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | |
Activiteit | Activiteit omschrijving |
B1 | Met de pilot Lekker Fit werken we aan sociale activering en het versterken van de basisvaardigheden. In de eerste helft van 2026 wordt deze pilot geëvalueerd. |
B2 | We zorgen samen met de bibliotheek voor een laagdrempelig aanbod voor mensen die bijvoorbeeld hun taalvaardigheid of digitale vaardigheid willen verbeteren. |
B3 | Met het Taalpact zorgen we ervoor dat organisaties en hulpverleners laaggeletterdheid signaleren en doorverwijzen naar taalonderwijs. Dit doen wij onder andere door het aanbieden van trainingen. |
B4 | We bieden formeel en informeel taalonderwijs aan voor inwoners met laaggeletterdheid |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Hulp voor inwoners met geldzorgen is toegankelijk en effectief. |
|---|---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | |
Activiteit | Activiteit omschrijving |
C1 | We maken voor de minimaregelingen het aanvraagproces eenvoudiger. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Het aantal inwoners dat leeft op of onder de armoedegrens neemt af. |
|---|---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | |
Activiteit | Activiteit omschrijving |
D1 | We brengen de minimaregelingen onder de aandacht in het netwerk en via communicatiecampagnes, waardoor het besteedbaar inkomen toeneemt. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Het aantal inwoners met problematische schulden neemt af. |
|---|---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | |
Activiteit | Activiteit omschrijving |
E1 | We signaleren problematische schulden bij inwoners zo vroeg mogelijk. |
E2 | We bieden laagdrempelige en passende schuldhulpverlening en sluiten daarbij aan bij de ontwikkelingen voortkomend uit de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening. |
E3 | We zetten via de pilot Get a Grip extra in op het voorkomen van schulden bij jongeren. Ook als er al schulden zijn bieden we hulpverlening die aansluit bij de leefwereld van jongeren. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Inwoners met weinig geld kunnen meedoen aan de samenleving. |
|---|---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | |
Activiteit | Activiteit omschrijving |
F1 | Kinderen uit gezinnen met weinig geld kunnen meedoen aan sport en cultuur. |
F2 | Voor inwoners met weinig geld zijn er regelingen voor noodzakelijke kosten om te kunnen meedoen. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Nieuwkomers integreren snel en krijgen hulp om mee te kunnen doen aan de samenleving. |
|---|---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN? | |
Activiteit | Activiteit omschrijving |
G1 | We bieden taalonderwijs aan statushouders. Voor iedere statushouder zetten we een passende leerroute in. |
G2 | We laten statushouders kennismaken met de arbeidsmarkt. Deze begeleiding bestaat uit een theoretisch deel en een praktijk deel. |
G3 | VluchtelingenWerk zorgt voor goede maatschappelijke begeleiding. Zo zorgen we dat zoveel mogelijk statushouders meedoen aan alle onderdelen van de samenleving. |
Samenwerkingspartners
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
|---|---|
Bureau Leerrecht (onderdeel van Holland Rijnland) | Onderwijsveld |
Voor informatie over de verbonden partijen wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.
