Programma 1 Samenleven

Opgroeien en opvoeden

Onze kinderen groeien op in een gezonde en veilige omgeving en ouders en opvoeders voelen zich gesteund als dat nodig is
De jeugd heeft de toekomst en daarom willen we dat onze jonge inwoners, de kinderen, opgroeien in een gezonde en veilige omgeving in Lisse. We vinden het belangrijk dat ouders, met hun sociale omgeving, hun kinderen opvoeden. Opvoeden is soms pittig: dat is normaal en soms is ondersteuning nodig voor ouders die overbelast zijn en bij wie het niet goed gaat. In sommige gezinnen zijn problemen op meerdere levensgebieden, dan bieden we een integrale aanpak. Dit is van belang voor het doorbreken van generatie op generatie problematiek en voor gelijke ontwikkelingskansen van kinderen. Hulp en ondersteuning voor kinderen en ouders, is zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig. We hebben oog voor kinderen die het thuis, op school of in de wijk, moeilijk hebben en minder goed mee kunnen doen, bijvoorbeeld door spanningen over armoede, schulden, scheiding van ouders of zich buitengesloten voelen. Het nieuwe nationale gezondheidsbeleid geeft aandacht aan het verlagen van deze spanningen in het dagelijks leven van kinderen en jongvolwassenen. Door deze agenda dragen wij hieraan bij. Zodat kinderen zich dagelijks op hun gemak voelen en worden uitgedaagd om gezond te bewegen en sociaal mee te doen en te leren.

Trends en ontwikkelingen

Maatregelen om de instroom van gespecialiseerde jeugdhulp te beperken
We gaan verder met het inzetten op maatregelen om de instroom in de gespecialiseerde jeugdhulp te beperken. Dit om het jeugdhulpstelsel financieel beheersbaar te houden en om te zorgen dat jeugdigen die het echt nodig hebben passende en tijdige hulp krijgen. Dit doen we samen met onze partners, zoals de Serviceorganisatie Zorg (SO Zorg) en Voor ieder 1. De in 2025 opgestelde uitvoeringsovereenkomst met Voor ieder 1 geeft hier ook richting aan. De verschillende maatregelen zijn hieronder uitgewerkt.

Implementatie maatregelen Taskforce Jeugd
In 2026 start de meerjarige implementatie van de regionale maatregelen vanuit de Taskforce Jeugd. Dit vanuit het in 2025 opgestelde regionaal implementatieplan. De maatregelen gaan over het stabiliseren en versterken van de basis (pakket 1) en het versterken van de lokale kracht (pakket 2). Binnen dit pakket zetten we onder meer in op afbakenen van jeugdhulp in regiovisie en verordeningen, afspraken maken met externe verwijzers (o.a. om kostenbewustzijn te vergroten) en doorontwikkeling van de signaleringsfunctie van de SO Zorg.
De maatregelen sluiten aan op de thema’s in de Hervormingsagenda Jeugd, zoals Reikwijdte Jeugdhulp en Verbeteren van inzicht in het functioneren van het jeugdstelsel met data en monitoring.

Afbouw Buiten Budgettaire Route (BBR)
Regionaal gaan we verder met de afbouw van BBR. Die ontwikkeling is in 2025 gestart. Per 2027 moet de BBR zo veel mogelijk zijn afgebouwd. De BBR is een ‘ventiel’ dat nu wordt ingezet voor:

  • jeugdhulp waarbij het budgetplafond bij een gecontracteerde aanbieder bereikt is, maar waar sprake is van crisis en/of spoed;
  • inzet voor niet-gecontracteerd jeugdhulpaanbod, binnen of buiten de regio.

De afbouw van de BBR realiseren we door aanpassing van werkwijze en versterking van de regierol van verwijzers en door versterking van het bestaande zorglandschap. Daardoor kan hulp geboden worden binnen het gecontracteerde aanbod en is minder beroep nodig op ongecontracteerd aanbod.
Volledige afbouw van ongecontracteerde zorg is niet mogelijk. Dit omdat we een verantwoordelijkheid houden voor jeugdigen op grond van het woonplaatsbeginsel. Dat betekent dat wij voor onze jeugdigen, ook als die elders in het land verblijven, de financiële verantwoordelijkheid dragen.

Implementatie Grip op de jeugd(hulp)keten
Naast regionale maatregelen nemen we ook lokale maatregelen om de grip op de jeugd(hulp) keten te versterken. Zo treedt in 2026, vooruitlopend op de Taskforce maatregelen, al een nieuwe verordening jeugdhulp in werking. Hierin is duidelijker afgebakend wat we van ouders zelf verwachten en wat wel/geen jeugdhulp is.
We voeren het actieplan Grip op de jeugd(hulp)keten uit. Dit omvat:

  1. Volgen van de kostenontwikkelingen in de jeugdhulp en het oppakken van gesignaleerde knelpunten.
  2. Versterken van de lokale aanpak. Hierbij gaat onder meer om uitvoering van Taskforce maatregelen die lokaal moeten landen, zoals werken met beschikkingen en casusregie. Voor ieder 1 heeft hierin een essentiële rol. Ook gaat dit om het versterken van de pedagogische basis, verbeteren van de verbinding met o.a. onderwijs en armoedebeleid en het realiseren van nieuw preventief en collectief aanbod.

De lokale maatregelen sluiten aan bij de thema’s in de Hervormingsagenda Jeugd, zoals Stevige lokale teams, verbinding met aanpalende domeinen en Verbeteren van inzicht in het functioneren van het jeugdstelsel met data en monitoring.

Onderwijshuisvesting
We stellen een Integraal Huisvestingsplan (IHP) op. Dit doen we samen met het onderwijs. Na de vaststelling van het IHP verwerken we de financiële effecten daarvan in de begroting.

In de Maatschappelijke agenda Lisse: Leven Lang Meedoen staan de meerjarige ambities benoemd:

Onze ambitie: wat willen we bereiken?

  • Ouders zijn - samen met hun netwerk - voldoende toegerust voor de opvoeding
    van hun kinderen.
  • Kinderen groeien op in een gezonde en veilige omgeving.
  • Kinderen kunnen zich optimaal ontwikkelen via onder meer inclusieve kinderopvang, onderwijs en vrije tijd.
  • Kinderen en gezinnen die dat nodig hebben helpen we om hun leven weer in eigen hand te nemen.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Ouders zijn samen met hun netwerk voldoende toegerust voor de opvoeding van hun kind.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

A1

We stimuleren maatschappelijke partners om met inwoners het gesprek te voeren over de eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden, het gezin en netwerk en voorliggende voorzieningen. Het principe daarbij is: zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig.

A2

Via laagdrempelige interventies onder Kansrijke Start ondersteunen we kwetsbare ouders in de eerste fase van het ouderschap. 

A3

We faciliteren laagdrempelige cursussen, bijeenkomsten en activiteiten voor ouders om hen te versterken in hun opvoedersrol en om onderlinge steun te bevorderen. 

A4

We continueren het huidige aanbod gericht op scheidingssituaties om het aantal complexe scheidingen te verminderen. 

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Kinderen groeien op in een gezonde en veilige omgeving.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

B1

We zetten met onze partners in op een sterke pedagogische basis en een effectief preventief jeugdbeleid. Dat doen we door in netwerkoverleggen 0-2 (Kansrijke Start), 2-12 en 12+ op basis van data en signalen uit de praktijk te komen tot actielijnen. We werken hierbij met het kwaliteitskompas. 

B2

Het jongerenwerk stimuleert en helpt jongeren onder meer in het ontwikkelen van hun sociale en praktische vaardigheden.

B3

We voeren regie op de Zorg- en Veiligheidstafels Jeugd en groepsaanpakken. Dit doen we door met netwerkpartners op het snijvlak van zorg en veiligheid algemene signalen te delen en individuele jongeren te bespreken. Daarmee voorkomen en verminderen we overlast en criminaliteit bij jongeren. 

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Kinderen kunnen zich optimaal ontwikkelen, via onder meer inclusieve kinderopvang, onderwijs en vrije tijd.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

C1

We voeren de ontwikkelagenda Duin- en Bollenstreek 2024-2028 uit, gericht op het versterken van de pedagogische basis. De speerpunten hierin zijn welbevinden en preventie, jeugdhulpverlening in de ondersteuningsstructuur van het onderwijs, doorgaande lijnen, inclusieve onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer. De acties pakken we op in werkgroepen zowel op het niveau van de Duin- en Bollenstreek als lokaal, bijvoorbeeld via de Lokale Educatie Agenda (LEA). Als onderwijs en jeugdhulp trekken we samen op. De voortgang volgen we via het tweejaarlijkse subregionale Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) voor bestuurders van gemeenten en samenwerkingsverbanden PO en VO, en via een jaarlijkse werkconferentie.

C2

Tweemaal per jaar organiseren we een lokaal Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) met de gemeente, schoolbesturen uit het funderend onderwijs en kinderopvangorganisaties. De daaronder hangende uitvoerende samenwerkingsstructuur bestaat uit LEA werkgroepen waaraan verschillende partners uit het veld zoals onder meer de jeugdverpleegkundige, pedagogisch medewerker en onderwijspersoneel deelnemen. De actielijnen vanuit het preventienetwerk nemen we mee in de afspraken en aanpak. De doorvertaling en implementatie van regionale processen afgesproken in de bestuurlijk regiegroep onderwijs-jeugdhulp vindt plaats via de subregionale en lokale OOGO's naar de uitvoerende professionals onderwijs en jeugdhulp.

C3

In de regio werken we samen om voortijdig schoolverlaten tegen te gaan en te stimuleren dat zoveel mogelijk jongeren een opleiding volgen en/of werken. In 2026 start het nieuwe VSV programma met afspraken en maatregelen die bijvoorbeeld inzetten op aanvullende ondersteuning op scholen zoals Hulp op School.  De doelgroep wordt uitgebreid naar kwetsbare jongeren tot 27 jaar. 

C4

We bevorderen de onderwijskansen van alle kinderen met programma's zoals Voorleesexpress en Boekstart. 

C5

We versterken het aanbod van voorschoolse educatie (VE) voor alle kinderen met een ontwikkelachterstand.

C6

We stimuleren de taalontwikkeling van nieuwkomers in het basis- en voortgezet onderwijs door het regionaal aanbieden van nieuwkomersonderwijs. 

C7

We organiseren leerlingen- en jeugdhulpvervoer voor kinderen van wie de ouders dit redelijkerwijs niet zelf kunnen organiseren. We stimuleren kinderen die gebruik maken van het taxivervoer om, wanneer dat kan, zelfstandig naar school te reizen.

C8

We faciliteren en stimuleren het ondernemen van (sport)activiteiten in de vrije tijd.   

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

De meest kwetsbare kinderen en gezinnen helpen we om hun leven weer in eigen hand te nemen.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

D1

We faciliteren Voor ieder 1, dat inwoners begeleidt naar zelfredzaamheid, verwijst indien nodig en regie voert op complexe hulpvragen.

D2

We volgen de principes van Stevige Lokale Teams en zorgen dat de sociale teams doorontwikkelen aan de hand van de richtlijnen van de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind en gezinsbescherming.     

D3

We bemiddelen in de jeugdhulpvraagstukken bij de huisarts door de inzet van de Praktijk Ondersteuner Huisarts Jeugd (POH-J). Verwachting is dat de ophoging van de beschikbare uren naar 24 uur zal worden gehandhaafd, dit wordt jaarlijks geëvalueerd.

D4

De aanbieders van specialistische jeugdhulp, Service Organisatie Zorg, het regionaal programma jeugdhulp Holland Rijnland en de sociale teams werken aan collectief, normaliserend en beschikbaar aanbod. Daarnaast werken samenwerkingsverbanden onderwijs en jeugdhulp samen in het versterken van het continuüm onderwijs-jeugdhulp. 

D5

We voeren het regionaal vastgestelde implementatieplan van de maatregelen van de Taskforce Jeugdhulp uit. Voor 2026 betekent dit onder andere het afbakenen van jeugdhulp in de regiovisie en de verordening en afspraken maken met externe verwijzers.

D6

We voeren het lokaal actieplan Grip op de jeugd(hulp)keten uit. In 2026 werken we onder meer aan het beleggen van casusregie bij de lokale teams, versterken van de pedagogische basis en het preventief aanbod.

Samenwerkingspartners

Verbonden partijen

Overige samenwerkingspartners

Service Organisatie Zorg Holland Rijnland
ISD Bollenstreek
Hecht Hollands Midden
Bureau Leerrecht (onderdeel van Holland Rijnland)

Voor ieder 1
Kinderopvang/aanbieders VE (Samenwerkingsverbanden) scholen
Centrum voor Jeugd en Gezin
Aanbieders preventie, zoals Villa Pinedo, Home Start, Brijder, GGZ Rivierduinen
Kwadraad
Stichting MEE
Welzijnskwartier
Praktijkondersteuners huisartsen
Aanbieders jeugdhulp, jeugdbescherming – en reclassering
Noot leerlingenvervoer
Ouderklankbordgroep leerlingenvervoer
Sportaanbieders en verenigingen
Politie
Jeugd Preventie Team
Veiligheidshuis
Veilig Thuis
Bibliotheek Duin & Bollenstreek
Woningbouwcoöperatie STEK

Voor informatie over de verbonden partijen wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:29:09 met de export van 12/23/2025 11:19:11