Programma 4 Bestuur

Rechtmatige overheid

Trends en ontwikkelingen  
De ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (AI), algoritmen en andere technologie die (persoons)gegevens gebruiken, gaat razendsnel. Vooral kunstmatige intelligentie biedt steeds meer kansen voor kwaadwillende partijen. Zij kunnen hierdoor makkelijker schadelijke software maken en verspreiden. Dit maakt het steeds moeilijker om (persoons)gegevens goed te beveiligen, wat een vereiste is vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de archiefwet. 
 
We zien ook dat wet- en regelgeving hierop reageert. Voorbeelden zijn de AI-verordening, de Cyberbeveiligingswet en de geplande verplichte inventarisatie van algoritmes in het algoritmeregister. 
 
De Europese Richtlijn Netwerk- en Informatiesystemen 2.0 (NIS2) zal naar verwachting vanaf 2026 in Nederland van kracht worden onder de Cyberbeveiligingswet (Cbw). 
 
De grootste veranderingen met de komst van de Cbw zijn voor ons als lokale overheid:  
 

  • Het BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) kader waarin we nu werken wordt omgezet naar een BIO 2.0, waarbij aanvullende eisen worden toegevoegd conform de Cbw.  
  • De Cbw is een verplichting voor alle digitale dienstverleners. Er wordt een onafhankelijke toezichthouder aangesteld, de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, met de vrijheid om onderzoek te doen naar partijen in de scope van de Cbw en deze te beboeten als zij niet voldoen aan de Cbw, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens dat kan bij de AVG.  
  • Er komt een 24-uursmeldplicht voor alle beveiligingsincidenten aan deze onafhankelijke toezichthouder.  

Naast de actieve en de passieve openbaarmaking verplicht de Wet open overheid tot het op orde krijgen van de informatiehuishouding binnen acht jaar na inwerkingtreding van deze wet. Wij zetten ons in om hieraan te voldoen. Nadere toelichting is opgenomen in paragraaf 3.6.

Als het gaat om compliance, oftewel het voldoen aan wet- en regelgeving en je daarover moeten en kunnen verantwoorden, dan zien nog een trend. De maatschappij verlangt steeds sterker van gemeenten dat (financiële) opgaven worden gerealiseerd in balans met sociale belangen en het milieu. Hiervoor heeft de Europese Unie al richtlijnen voor verslaggeving vastgesteld, de zogenoemde Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Op termijn zullen gemeenten dus ook aan deze verslagleggingsregels moeten voldoen ten behoeve van een af te leggen verantwoording.

WAT WILLEN WE BEREIKEN?
Doel:Medewerkers en bestuurders ontwikkelen een groter bewustzijn van de diverse risico's op het gebied van privacy, informatieveiligheid, duurzame toegankelijkheid (archiving), juridische kwesties en imago.  

WAT GAAN WE DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Type

Omschrijving activiteit

A1

Project

We blijven werken aan de bewustwording omtrent Privacy en Informatieveiligheid (PIV) en archiving middels periodieke acties, PIV-vertegenwoordigers en het aanbieden van trainingen. 

A2

Proces

We vergroten het risicobewustzijn door op de teams een risicospel te spelen. 

WAT WILLEN WE BEREIKEN?
Doel: De informatie en de informatiebronnen voldoen aan de wet- en regelgeving.  

WAT GAAN WE DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Type

Omschrijving Activiteit

B1

Proces

We werken continu aan de verbetermaatregelen voor de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) zoals deze zijn beschreven in de ENSIA-rapportage. 

B2

Proces

We houden de maatregelen uit het DigiD en Suwinet normenkaders op peil. 

B3

Project

De achterstand in het verplicht vernietigen van informatie zal projectmatig worden weggewerkt.

B4

Proces

Jaarlijks monitoren we het dashboard Interbestuurlijk toezicht van de Provincie en rapporteren we hierover aan de raad.

WAT WILLEN WE BEREIKEN?
Doel:Het college van burgemeester en wethouders beschikt over voldoende kwalitatieve en kwantitatieve informatie zodat de rechtmatigheidsverantwoording opgesteld en in de jaarstukken opgenomen kan worden.  

WAT GAAN WE DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Type

Omschrijving activiteit

C1

Proces

We stellen een plan van aanpak Rechtmatigheid op. Op basis van de evaluatie nemen we acties op ter verbetering van de interne beheersing.

C2

Project

De verbijzonderde interne controle door te ontwikkelen van een gegevensgerichte controle naar een procesgerichte controle en in de toekomst naar een systeemgerichte controle. Hiervoor stellen we een meerjarig VICplan op. 

C3

Project

Het doorontwikkelen van Audit en Control met behulp van HR-control, JZ-control en I-control om door te groeien naar het kunnen afleggen van een In control Statement waarbij de verantwoording gericht is op brede bedrijfsvoering. 

WAT WILLEN WE BEREIKEN?
Doel:Het versterken van (financiële) sturing en beheersing. 

WAT GAAN WE DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Type

Omschrijving activiteit

D1

Project

We blijven de bestuurlijke P&C cyclus en producten doorontwikkelen. Dit wordt uitgevoerd in samenwerking tussen leden van de drie auditcommissies, portefeuillehouders financiën, de griffies en het ambtelijk apparaat.  

D2

Proces

We stellen een onderzoeksplan onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid op voor 1 april.

D3

Proces

We voeren twee onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid uit voor de drie gemeenten tezamen.

D4

Project

De in 2025 vastgestelde integriteitscode wordt verder geïmplementeerd. Tevens zal er bij de bestuurswisselingen als gevolg van de verkiezingen aandacht zijn voor goed en integer bestuur door onder andere screening van nieuwe bestuurders.

WAT WILLEN WE BEREIKEN?
Doel: Rechtmatige juridische besluitvorming.

WAT GAAN WE DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Type

Omschrijving Activiteit

E1

Proces

Het adequaat behandelen van klachten en bezwaren en WOO-verzoeken.

E2

Proces

Gevraagd en ongevraagd geven van juridisch advies over (nieuwe en/of gewijzigde) wetgeving en jurisprudentie, juridische risico’s, mandaten, het correct volgen van procedures, het zorgvuldig afwegen van belangen en het onderbouwen van besluiten.

WAT WILLEN WE BEREIKEN?
Doel: De gemeente verbetert haar positie op het gebied van rechtmatigheid binnen de domeinen privacy en informatieveiligheid. 

WAT GAAN WE DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Type

Omschrijving activiteit

F1

Project

We stellen duidelijke doelen op en zorgen voor een effectieve uitvoering daarvan, gericht op het implementeren van de verplichtingen uit de privacy- informatieveiligheidswetgeving. 

F2

Proces

FG en CISO houden toezicht op naleving van de geldende privacy- en informatieveiligheidswetgeving, inclusief de nieuwe Cyberbeveiligingswet.

F3

Project

We gaan verder met de implementatie van de Wpg, gestuurd door verbeterpunten voortkomend uit de Wpg audits. 

HOE GAAN WE DAT METEN?

Effectindicatoren (incl. bron)

Laatste meting

Begroting 2026

Streefwaarde 2029

Doel 1 vergroten risico bewustzijn

1. De organisatie laat een stijgende lijn zien in haar score op het gebied van privacy- en informatieveiligheidsbewustzijn (gemeten middels de nano-learning score). 

ja

ja

ja

2. De resultaten van het risicospel worden voortaan meegenomen in de P&C cyclus (en faciliteren betere sturing op risico's).

nee

ja

ja

Doel 2 informatiebronnen voldoen aan wet

1. Alle geo-basisregistraties (BAG/BGT/BRO) scoren voldoende (>75%)  

ja

ja

ja

2. Er wordt een collegeverklaring DigiD en Suwinet afgegeven waarin alle maatregelen worden beheerst.  

nee

ja

ja

3. Er wordt in voldoende mate voldaan aan de Archiefwet, en aanpalende wet- en regelgeving. Dit wordt jaarlijks getoetst door de gemeentearchivaris (horizontaal toezicht) en het Interbestuurlijk Toezicht (verticaal toezicht). De uitkomsten hiervan zijn te vinden in het IBT-dashboard van de provincie Zuid-Holland.

 geel

geel

groen

Doel 3 Rechtmatigheidsverantwoording

Goedkeurende controleverklaring bij de rechtmatigheidsverantwoording.

ja

ja

ja

Doel 4 financiële sturing en beheersing

De afwijkingen begrotingsrechtmatigheid vallen binnen de tolerantiegrenzen

ja

1%>

1%>

Doel 6 Privacy en informatieveiligheid

1. Conform de Jaarrapportage van de Functionaris Gegevensbescherming (FG) en Chief Information Security Officer (CISO) heeft het AVG-volwassenheidsniveau voor privacy niveau 3 bereikt, en scoren we op de categorieën voor informatieveiligheid minimaal een voldoende.  

nee

nee

ja

2. De Wpg audit resultaten laten een vooruitgang zien ten opzichte van voorgaande jaren. 

ja

ja

ja

Prestatie indicatoren (incl. bron)

Laatste meting

Begroting 2026

Streefwaarde 2029

Doel 1 vergroten risicobewustzijn

1.1 Het aantal datalek/incident-meldingen neemt toe.

33

40

40

1.2 Het aantal datalek/incident meldingen aan AP/IBD neemt toe. 

3

4

4

2.1 Alle teams hebben minimaal één keer meegedaan aan het risicospel.

nee

ja

ja

Doel 2 informatiebronnen voldoen aan de wet.

We verhogen onze ENSIA-score voor de basisregistratie Adressen en Gebouwen.

83%

85%

85%

We behouden onze huidige ENSIA-score binnen het normenkader DigiD en Suwinet.

voldoen niet volledig

voldoen volledig

voldoen volledig

Op het IBT-dashboard van de provincie Zuid-Holland scoort het informatie- en archiefbeheer weer groen.  

geel

geel

groen

Doel 3 Rechtmatigheidsverantwoording

Het college heeft de rechtmatigheids-afwijkingen opgenomen in de  verantwoording in de jaarstukken 2025.

Ja

Ja

Ja

Doel 4 financiële sturing en beheersing

Aantal programma’s dat is verbeterd in de programmabegrotingen van de gemeenten.

1

2

4

Doel 5 Rechtmatige juridische besluitvorming.

Het aantal WOO-verzoeken daalt.

26

25

23

Het aantal klachten neemt af.

30

28

26

Het totaal aantal bezwaren neemt af

48

47

44

Het percentage ongegronde bezwaren neemt toe.

81%

84%

90%

Doel 6 privacy en informatieveiligheid

We ronden alle punten uit het gegevensbeschermingsplan af. 

nee

ja

ja

De gemeente ontvangt een Wpg-audit rapport inclusief aanbevelingen.

ja

ja

ja

Verhoogde Digitale Weerbaarheid + meldplicht is geïmplementeerd.

nee

ja

ja

Samenwerkingspartners  

Verbonden partijen 

Overige samenwerkingspartners 

Erfgoed Leiden 
HLTsamen 
ST RIJK 

Informatiebeveiligingsdienst  
Logius  
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (BZK)  
Directoraat-generaal Bestuur, Ruimte en Wonen (BZK)  
Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen  
Autoriteit Persoonsgegevens  
Accountant BakerTilly 
IBT Provincie Zuid-Holland  
VNG  
Cie Bezwaar en klachten 

Voor informatie over de verbonden partijen wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:29:09 met de export van 12/23/2025 11:19:11