In het BBV is onderlinge vergelijkbaarheid van gemeenten het uitgangspunt. De wetgever heeft er daarom voor gekozen de kosten van overhead op één taakveld te laten registreren en op één centrale plaats in de begroting te vermelden. Door deze nieuwe systematiek gaan gemeenten op dezelfde wijze om met kostentoerekening, waardoor de vergelijking van kosten van producten en/of diensten volgens de wetgever ook zuiverder is. Om dit effect te versterken, is voor het eerst ook een uniforme definitie van overhead gegeven.
In 2026 bedraagt het saldo van het taakveld overhead afgerond € 9.467.000. Dit is 11,9% van de totale begroting € 79.345.000.
De overhead bestaat uit:
Bedragen x € 1.000
Overhead | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
|---|---|---|
Deel | Bedrag | Bedrag |
Bijdrage HLTsamen (overhead deel) | 8.470 | 8.590 |
Huisvesting (gemeentehuis) | 510 | 447 |
Overige overhead (zoals bijdrage VNG) | 421 | 430 |
Totaal Overhead | 9.401 | 9.467 |
in percentage van totaal | 11,9% | 11,9% |
